Κυριακή 18 Ιουνίου 2017

ΒΙΝΤΕΟ ΠΑ: ΓΙΑΤΙ «ΣΑΡΩΣΑΝ» ΤΑ F-4E PHANTOM II AUP ΣΤΟ TACTICAL WEAPON MEET 2017

Για μία ακόμη φορά οι χειριστές της ΠΑ ολοκλήρωσαν μια εντυπωσιακή εμφάνιση σε νατοϊκή άσκηση στο πλαίσιο του Tactical Weapon Meet 2017 που διεξήχθη από την αεροπορική βάση Florennes του Βελγίου.

Οι άριστες εντυπώσεις προέρχονται τόσο από την συνολική εμφάνιση όσο και από την ικανότητα ανάληψης με επιτυχία ειδικών ρόλων με υψηλό βαθμό δυσκολίας όπως οι αποστολές Εγγύς Αεροπορικής Υποστήριξης (Combat Air Supprort και Κρούσης – Αναγνώρισης SCAR (Strike Coordination and Reconnaissance).
Τα Phantom της ΠΑ στάθηκαν επάξια πλάι σε μαχητικά 4ης γενιάς και έφεραν εις πέρας τα καθήκοντα που τους ανατέθηκαν χάρις το πακέτο αισθητήρων που ενσωματώνουν και καθιστούν τους βετεράνους, υπολογίσιμο asset στο σχεδιασμό σύγχρονων αεροπορικών επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ.

Ο ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΣΕ ΤΙΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΕΝΑΝΤΙ ΤΗΣ ΑΠΑΞΙΩΣΗΣ

Πιλότοι και μηχανικοί απέδειξαν ότι παρά το γεγονός ότι επιχειρούν με ένα τύπο μαχητικού που έχει περί τις 4 δεκαετίες πτητικής εκμετάλλευσης στα φτερά του, αυτός παραμένει όχι μόνο αξιόμαχος αλλά και ιδιαίτερα ικανός να εκτελέσει αποστολές αναχαίτισης και ιδιαίτερα αποστολές κρούσης.
Το θέμα του εκσυγχρονισμού του αεροσκάφους F-4E Phantom απασχολούσε άλλωστε την ηγεσία της Π.Α. από τις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών F-4E της Π.Α. ήρθε ως «αναγκαίο κακό» σε μια περίοδο όπου η ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση των δυνατοτήτων της Τουρκικής Αεροπορίας έθετε σε κίνδυνο τη διατήρηση της ισορροπίας στο ισοζύγιο των δύο αεροπορικών δυνάμεων. Εκτός αυτού όμως δεν πρέπει να θεωρείται καθόλου απίθανο, ότι στην απόφαση αυτή της Αεροπορίας, έπαιξε ρόλο και η αντίστοιχη απόφαση της Τουρκίας να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό των δικών της F-4E.
Η λογική της ανάδειξης ενός ήδη χρήσιμου αεροσκάφους, με νέα συστήματα και δυνατότητες, επικράτησε έναντι αυτής της σταδιακής απαξίωσης του τύπου και της αναπόφευκτης απόσυρσής του, ίσως και νωρίτερα από ότι θα ήταν εφικτό. Έτσι το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού επικεντρώθηκε στον τομέα των ηλεκτρονικών συστημάτων αλλάζοντας ουσιαστικά το επίπεδο τεχνολογίας του αεροσκάφους μεταπίπτοντας από την τρίτη στην τέταρτη γενιά.
Το παράδειγμα αυτό σήμερα είναι και πάλι επίκαιρο καθώς εκκρεμεί ο εκσυγχρονισμός του στόλου των F-16C/D της ΠΑ στο επίπεδο Viper που όπως και στην περίπτωση των Phantom θα προσδώσει μια επιπλέον 20ετία επιχειρησιακής εκμετάλλευσης με αξιώσεις.

ΒΕΤΕΡΑΝΟΙ ΜΕ ΝΕΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Η απαίτηση της Π.Α. είχε ως βασικό άξονα τη λεγόμενη «διαμόρφωση 3», η οποία περιελάμβανε: Ι) αντικατάσταση του ραντάρ APQ-120. II) αντικατάσταση των επιμέρους κύριων ηλεκτρονικών μερών (Η/Y αποστολής, INS, DTU κ.λπ.) ΙΙΙ) Επανασχεδιασμό του κόκπιτ με νέες οθόνες CMFD, ΙV) Πιστοποίηση με όπλα και συστήματα όπως ο ΑΙΜ-120, ο AGM-65G και το κυριότερο ατρακτήδιο κατάδειξης λέιζερ Litening.
Χάρις το Litening II, τα αναβαθμισμένα Phantom της ΠΑ απέκτησαν τη δυνατότητα εκτέλεσης νυχτερινών επιχειρήσεων κρούσης στόχων υψηλής αξίας όπως αεροδρόμια, κέντρα επιχειρήσεων, γέφυρες, εγκαταστάσεις αεράμυνας και εργοστάσια με διανομείς AFDS, βλήματα AGM-65G, και βόμβες GBU-10/24 Paveway II/III.
Συνεπώς κατέστη δυνατόν να αξιοποιηθούν πλήρως οι δυνατότητες μεταφοράς όπλων που προσφέρει το F-4E AUP αλλά και του διμελούς πληρώματος ενώ παράλληλα επετεύχθη η αποδέσμευση άλλων τύπων μαχητικών όπως τα F-16C/D για αποστολές αεράμυνας και συνοδείας και καταστολή αεράμυνας.

ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΑΞΙΩΣΕΙΣ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑ

Οι δυνατότητες του F-4E AUP ως πλατφόρμα μεταφοράς οπλικών συστημάτων όσο και του ραντάρ που φέρει, είναι ισάξιες και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις είναι ελαφρώς υπέρτερες από τις αντίστοιχες των F-16C/D.
Οι διαμορφώσεις αέρος-αέρος είναι πολλές καθώς το νέο ραντάρ παρέχει ποικιλία λειτουργιών, απέχοντας χαοτικά από το απαρχαιωμένο APQ-120 προ του εκσυγχρονισμού! Ως αποτέλεσμα το APG-68GY προσφέρει στα F-4E AUP, τη δυνατότητα παρακολούθησης πολλαπλών στόχων ενώ συνεχίζεται η έρευνα (λειτουργία TWS-Track While Scan), ή παρακολούθησης ενός μόνο στόχου (STT -Single Target Track), όποτε αυτό είναι επιθυμητό. Στις περιπτώσεις κορεσμού από πολλαπλούς στόχους που πετάνε σε κλειστό σχηματισμό, υπάρχει η δυνατότητα διαχωρισμού τους με ειδική διαμόρφωση.
Χάρις την τοποθέτηση του νέου HUD, οι χειριστές του F-4E AUΡ, απέκτησαν τη δυνατότητα να διαβάζουν όλες τις κρίσιμες πτητικές παραμέτρους ανά πάσα στιγμή, χωρίς να απαιτείται να εστιάζουν στα όργανα του αεροσκάφους. Επίσης τα χειριστήρια φιλοσοφίας HOTAS (Hands On Throttle And Stick) εξασφάλισαν νέες δυνατότητες όσον αφορά τον έλεγχο νέων συστημάτων του αεροσκάφους.
Όπως επισημαίνουν πολλοί χειριστές, με δεδομένους τους περιορισμούς που υφίσταται η Πολεμική Αεροπορία (και που οδήγησαν στην επ’ αόριστον αναστολή του προγράμματος ΝΜΑ), αποτελεί τελικά ευτύχημα, η ύπαρξη του στόλου των εκσυγχρονισμένων F-4E AUP στις τάξεις της. Και αυτό διότι πολλοί θα θυμούνται ότι το πρόγραμμα είχε επικριθεί έντονα για το κόστος και σκοπιμότητα υλοποίησης ενώ το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης είχε επίσης αρκετές καθυστερήσεις.
Σε διαφορετική περίπτωση, η ΠΑ θα υστερούσε αριθμητικά για περισσότερο από μια δεκαετία σε μαχητικά αεροσκάφη που διαθέτουν αποδεδειγμένη ικανότητα αναχαίτισης BVR και κρούσης παντός καιρού.

ΤΑ «ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ» ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΙΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

Σήμερα η μεγαλύτερη πρόκληση πηγάζει μέσα από τη διαδικασία απόδοσης αεροσκαφών από την ΕΑΒ η οποία εξακολουθεί να υποστηρίζει τον τύπο σε διαδικασίες εργοστασιακής συντήρησης. Το ζήτημα των διαθεσιμοτήτων προβληματίζει την ηγεσία του Όπλου, καθώς ο τύπος προβλέπεται να παραμείνει αρκετά χρόνια ακόμα σε υπηρεσία, στηρίζοντας τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της ΠΑ.
Οι νυχτερινές αποστολές είναι ένα ακόμη μεγάλο κεφάλαιο της εκπαίδευσης στην 338Μ. Άλλωστε η ικανότητα δράσης των αναβαθμισμένων μαχητικών κατά τη διάρκεια της νύχτας έχει αυξηθεί κατακόρυφα, οπότε και οι χειριστές των F-4E AUP είναι σε θέση να εκτελούν νυχτερινές αναχαιτίσεις πέραν του οπτικού ορίζοντα (BVR), αλλά και κρούσης ακριβείας με την εφαρμογή των ίδιων τακτικών που αξιοποιούν τα πληρώματα μονοθέσιων ή διθέσιων μαχητικών τέταρτης γενιάς.
Επερχόμενες αλλαγές έρχονται και σε ότι αφορά τη διάρθρωση των Μοιρών στην 117ΠΜ καθώς έχει γίνει γνωστό ότι όλα τα F-4E AUP θα συγκεντρωθούν στην 338Μ με την συνεπακόλουθη αναστολή λειτουργίας της 339Μ, μάλλον μέχρι τον προσεχή Οκτώβριο – Νοέμβριο, χωρίς ακόμη να υπάρχουν οριστικές αποφάσεις από το ΓΕΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις