Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2022

Tέλος Fuel Pass και επιδότηση στην αντλία – Πόσο πάνε τα καύσιμα;


 Τίτλοι τέλους για την επιδότηση καυσίμων, το Fuel Pass, αλλά και το πετρέλαιο στην αντλία. Πώς διαμορφώνονται οι τιμές στα καύσιμα.

Άσχημα νέα έρχονται για τους Έλληνες οδηγούς από τον επόμενο μήνα αφού σταματάνε οι ενισχύσεις από το κράτος για τα καύσιμα των αυτοκινήτων.

Πρόκειται για το επίδομα βενζίνης (Fuel Pass) καθώς και την επιδότηση πετρελαίου στην αντλία.

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά.

Fuel Pass – Έρχεται δύσκολος χειμώνας

Αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις θα είναι οι Έλληνες οδηγοί από τον ερχόμενο μήνα εφόσον θα έχει λήξει η περίοδος επιδότησης του πετρελαίου κίνησης στην αντλία αλλά και το επίδομα μέσω του Fuel Pass 2. Με το μεγαλύτερο μέρος του συμπληρωματικού προϋπολογισμού να κατευθύνεται σε μέτρα ελάφρυνσης για το ηλεκτρικό ρεύμα (τα 1,7 από τα 2,9 συνολικά δισ. ευρώ), η επιδότηση των καυσίμων κίνησης μπαίνει, όπως όλα δείχνουν, στον πάγο.

Η κυβερνητική πολιτική κινούμενη στο πλαίσιο και άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, δίνει προτεραιότητα στην κάλυψη των βασικών αναγκών των πολιτών και προετοιμάζεται για ένα δύσκολο χειμώνα, τον πρώτο χειμώνα μετά από το χάος που προκλήθηκε από την εισβολή στην Ουκρανία.

 


Σύμφωνα με τον ειδικό σε θέματα ενέργειας Llewellyn King, το τέλος του τρέχοντος έτους για την Ευρώπη είναι πιθανό να σηματοδοτεί «το χειρότερο χειμώνα από εκείνον στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1944 έως το 1945».

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ της Πράγας επεσήμανε πως σύμφωνα με τα οικονομετρικά υποδείγματα και τις εκτιμήσεις, μεταξύ 2022 και 2023 οι τιμές του φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθούν κατά 40%.

Η τιμή του φυσικού αερίου (συμβόλαια για παράδοση τον Οκτώβριο, η οποία την Τετάρτη προσέγγισε τα 207 ευρώ 218 ευρώ, αντικατοπτρίζει γλαφυρά την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, μια τάση που το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν μπορεί να αγνοήσει.

Τι συνεπάγεται η λήξη του επιδόματος καυσίμων – Οι τιμές

Παρ’ ότι τα αρμόδια υπουργεία μέχρι πολύ πρόσφατα εξέταζαν περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης των οδηγών μέσω ενός Fuel Pass 3 και μέσω διατήρησης της επιδότησης στην αντλία για το diesel κίνησης, η επιδότηση στο ρεύμα, ευρισκόμενη πρώτη στη λίστα, καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου που προέκυψε και πιέζει προς τα κάτω στη λίστα προτεραιοτήτων την επιδότηση για τα καύσιμα κίνησης. Έτσι, μπορεί να καταργείται η επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης, αλλά αντ’ αυτής έρχεται επιδότηση 0,25 ευρώ στο πετρέλαιο θέρμανσης, επίσης στην αντλία.

Οι τιμές των καυσίμων κίνησης, αν και υψηλές, βαίνουν μειούμενες με τη μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα 1,960 ευρώ το λίτρο από 1,977 τις προηγούμενες ημέρες και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,907 από 1,923 πριν από λίγες ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι, εάν τελικά σταματήσει η επιδότηση στη βενζίνη και το diesel κίνησης, οι οδηγοί δεν θα λάβουν το χρηματικό βοήθημα που διέθεταν είτε τμηματικά είτε εφάπαξ για την αγορά καυσίμων. Ομοίως, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που καταναλώνουν πετρέλαιο κίνησης θα χάσουν την έκπτωση των 15 λεπτών απευθείας στην αντλία και θα κληθούν να πληρώσουν πάνω από 2 ευρώ το λίτρο (σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα) και για πρώτη φορά στην Ελλάδα το πετρέλαιο κίνησης θα μπορούσε να καταστεί ακριβότερο από τη βενζίνη.

Από την άλλη, παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα κίνησης μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, κανείς δεν προδιαγράφει ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα παραμένει στα σημερινά επίπεδα και δεν θα καταγράψει άνοδο ούτε ότι η ζήτηση για diesel δεν θα αυξηθεί -εφόσον έχουμε στροφή στο πετρέλαιο προκειμένου να μειώσουμε την εξάρτηση από το φυσικό αέριο – εκτοξεύοντας και πάλι στα ύψη τις τιμές καυσίμων κίνησης. «Η μεγαλύτερη ανησυχία μου τους επόμενους έξι μήνες είναι ότι δεδομένων των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ορισμένες εγκαταστάσεις παραγωγής που βασίζονται στο φυσικό αέριο αλλάζουν πραγματικά στο diesel», σημειώνει ο Dr. Lurion De Mello, καθηγητής οικονομικών στο Macquarie Business School.

«Έτσι, η ζήτηση για πετρέλαιο θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο και αυτό θα ασκήσει πίεση στις προμήθειες και θα κρατήσει τις τιμές πραγματικά υψηλές. Δεδομένου ότι η Ευρώπη μπαίνει στον χειμώνα και οι καταναλωτές διψούν πραγματικά για ενέργεια για να κρατήσουν τα σπίτια τους ζεστά, νομίζω ότι θα ρέει πολύ πετρέλαιο στην Ευρώπη», εκτιμά.

Ως καύσιμο κίνησης, το diesel έχει πράγματι πολλές εφαρμογές, τις οποίες δεν μπορεί να καλύψει η βενζίνη καθώς χρησιμοποιείται στη θέρμανση, στα φορτηγά, λεωφορεία, στην αγροτική παραγωγή, στα πλοία αλλά και στη βιομηχανική παραγωγή όπου μάλιστα τελευταία πολλές επιχειρήσεις εγκαταλείπουν το φυσικό αέριο και στρέφονται στο diesel αυξάνοντας τη ζήτηση σε μια ιδιαίτερα σφιχτή αγορά με περιορισμένα αποθέματα.

Power Pass 2 και Fuel Pass 3 πάνε προς… αποχώρηση

Σανίδα σωτηρίας για την ενεργειακή κρίση και τις συνεχιζόμενες αυξήσεις στις τιμές ρεύματος και καυσίμων, έψαχναν οι πολίτες ενόψει του χειμώνα που έρχεται, σε δύο από τα επιδόματα που σχετίζονται άμεσα με το «τσουνάμι» που αναμένεται να πλήξει τα νοικοκυριά. Αυτά είναι το Fuel Pass, όπου χιλιάδες δικαιούχοι λάμβαναν επιδότηση για τα καύσιμα μέσω ψηφιακής επιταγής ή στους λογαριασμούς τους και το Power Pass που επέστρεψε κάποια χρήματα – έστω και λίγα – στους καταναλωτές ρεύματος.

Το ρεπορτάζ που ήθελε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να μην κάνει καμία αναφορά σε αυτά τα δύο επιδόματα επιβεβαιώθηκε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στη ΔΕΘ 2022. Άλλωστε, όλο αυτό το διάστημα τόσο ο ίδιος όσο και οι άμεσοι συνεργάτες του έκαναν λόγους για «μετρημένα μέτρα» και «πόρους που δεν είναι ανεξάντλητοι».

Σε ερώτηση που δέχτηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για νέα μέτρα, πλην των όσων ανακοίνωσε το Σάββατο στην ομιλία του – δεν περιλάμβαναν Fuel Pass και Power Pass- ο πρωθυπουργός ήταν κάθετος, λέγοντας πως δεν υπάρχει κανένας προγραμματισμός για έξτρα μέτρα το επόμενο διάστημα.

Με αυτή τη φράση ουσιαστικά, η κυβέρνηση λέει πως δεν θα υπάρξει τρίτος κύκλος του Fuel Pass, αλλά ούτε και δεύτερος του Power Pass.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ο,τι ο Πρωθυπουργός ενημέρωσε πως θα υπάρξουν μέτρα για το ρεύμα, τα οποία όμως δεν θα έχουν τη μορφή του Pass, δηλαδή της αίτησης στο gov.gr.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις