Ακόμη μία μονάδα του Πολεμικού Ναυτικού παροπλίστηκε, με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) να μην ανακοινώνει το παραμικρό. Αυτή τη φορά ήταν το υποβρύχιο «ΤΡΙΤΩΝ», το οποίο μετά από δεκαετίες προσφοράς στο Αιγαίο και την Μεσόγειο παροπλίστηκε αθόρυβα από την ηγεσία του ΠΝ, όπως αθόρυβα διασφάλιζε τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Το Πολεμικό Ναυτικό συνεχίζει, βάσει απόφασης της ηγεσίας του, να μικραίνει και να αποσύρει μονάδες από την υπηρεσία.
Την Πέμπτη το πρωί πραγματοποιήθηκε ακόμη μία υποστολή σημαίας σε μονάδα του Πολεμικού Ναυτικού, χωρίς την παρουσία της ηγεσίας του ΠΝ και βεβαίως χωρίς την παραμικρή κάλυψη από Μέσα Ενημέρωσης.
Το υποβρύχιο ΤΡΙΤΩΝ S112, μετά από πάνω από μισό αιώνα προσφοράς στην διασφάλιση της εθνικής μας κυριαρχίας αποσύρθηκε αθόρυβα χθες στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας, παρουσία μελών του τελευταίου πληρώματος αλλά και αποστράτων που είχαν υπηρετήσει στο ιστορικό, πλέον, υποβρύχιο.
Η συγκίνηση περίσσευε, όπως και η πικρία για την τελετή παροπλισμού, που έγινε σε «κλειστό κύκλο», όπως όλες οι τελετές παροπλισμού πλοίων τους τελευταίους μήνες.
Το ΤΡΙΤΩΝ (S-112) είναι υποβρύχιο τύπου 209/1100. Παραγγέλθηκε το 1967 από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στα Ναυπηγεία HDW του Κιέλου της Γερμανίας. Παραλήφθηκε στις 8 Αυγούστου 1972 και κατέπλευσε στην Ελλάδα στις 11 Νοεμβρίου 1972. Ήταν το πρώτο υποβρύχιο τύπου ΓΛΑΥΚΟΣ που εντάχθηκε στο πρόγραμμα ‘NEPTUNE I’ και από τον Αύγουστο του 1991 έως τον Αύγουστο του 1993 έλαβαν χώρα εργασίες εκσυγχρονισμού στις εγκαταστάσεις της εταιρείας HDW στο Κίελο της Γερμανίας, για την επιχειρησιακή και τεχνολογική του αναβάθμιση.
Διέθετε 8 Τορπιλοσωλήνες και μπορούσε να εκτοξεύσει 14 Τορπίλες & Κατευθυνόμενα Βλήματα (SUBHARPOON / SUT / SST-4). Επιχειρούσε με 35μελές πλήρωμα εκ των οποίων οι 6 Αξιωματικοί ενώ ανέπτυσσε μέγιστη ταχύτητα 22 κόμβων.
Όπως έχει επικοινωνήσει η ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού προς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στο πλαίσιο εξοικονόμησης πόρων αλλά και αναδιάρθρωσης του Στόλου, το ΠΝ θα μειώσει τον στόλο του κατά τουλάχιστον 15%, με μαζικές αποσύρσεις πλοίων και υποβρυχίων μες στο 2025. Υπό το δόγμα «για να μεγαλώσουμε πρέπει να μικρύνουμε», ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας προκρίνει την δημιουργία ενός μικρότερου κι ευέλικτου Στόλου, με μεγαλύτερες επανδρώσεις στα πλοία και τα υποβρύχια. Παράλληλα υπολογίζει στις μεγαλύτερες διαθεσιμότητες, αφού θα επιχειρούν μόνο εκείνα που δεν έχουν πρόβλημα και είναι σχετικά νεότερης ναυπήγησης.
Ωστόσο, μες στο ελληνικό «πεντάγωνο» δεν είναι λίγες οι αντιρρήσεις που ακούγονται όλο και πιο έντονα για την πολιτική που έχει χαράξει η ηγεσία του ΠΝ βάσει της απόφασης της 37ης Συνεδρίασης της 12ης Δεκεμβρίου 2024 από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο. Αντιρρήσεις οι οποίες είχαν καταγραφεί προς το πρόσωπο του Αρχηγού ΓΕΝ και κατά τη διάρκεια της εθιμοτυπικής συνάντησης στα τέλη της χρονιάς με τους επίτιμους Αρχηγούς ΓΕΝ.
Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη Δομή Δυνάμεων 2020 – 2034, που είχε καταρτιστεί επί Αρχηγού Στρατηγού Φλώρου και υπηρέτησαν δύο Αρχηγοί ΓΕΝ, προέβλεπε μεταξύ άλλων οροφή 12 φρεγατών, 10 με πρόβλεψη για +2 υποβρύχια, 6 κορβέτες και 19 Πυραυλακάτους ΤΠΚ. Η νέα δομή προβλέπει – κατόπιν εισήγησης του ΓΕΝ – 12 φρεγάτες, 4 κορβέτες, 8 υποβρύχια και 12 ΤΠΚ αλλά με ορίζοντα το 2035. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα παραπάνω νούμερα της νέας δομής αποτελούν προϊόν ρεπορτάζ, μιας κι επίσημες ανακοινώσεις δεν έχουν ακόμη υπάρξει από την ηγεσία.
Το δόγμα που υπηρέτησαν όλοι οι Αρχηγοί ΓΕΝ, μέχρι πρότινος, ήταν ότι τα πλοία δεν αποσύρονται αλλά αντικαθίστανται. Κι όταν γίνεται αυτό, αποδίδονται οι ανάλογες τιμές.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατούσε το 2020 στο Πολεμικό Ναυτικό είναι η κρίση με το Oruc Reis. Τότε η Τουρκία είχε βγάλει συνολικά 121 πλοία και υποβρύχια κάθε μεγέθους σε Αιγαίο και Μεσόγειο και η Ελλάδα είχε αντιπαρατάξει 87.
Σήμερα, μόλις 5 χρόνια μετά, η Τουρκία έχει φτάσει τις 130 μονάδες στο Πολεμικό της Ναυτικό – με σχεδιασμό να τις αυξήσει κατά τουλάχιστον 10, με την Ελλάδα να μειώνει συνεχώς τα πλοία και τα υποβρύχιά της. Για λόγους ευνόητους δεν δημοσιεύουμε τους ακριβείς αριθμούς.
Και μπορεί να έχει προγραμματιστεί η σταδιακή ένταξη των FDI Belharra και των περιπολικών Protector – δωρεά του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού – ως το 2027, ωστόσο ακόμη κι αυτά δεν αλλάζουν την πραγματικότητα ότι στο τέλος της θητείας του ο Αντιναύαρχος Κατάρας θα είναι ο πρώτος Αρχηγός ΓΕΝ που θα παραδώσει στον διάδοχό του μικρότερο ναυτικό από αυτό που παρέλαβε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο ΠΑΡΛΑΠΙΠΑΣ δεν παίρνει θέση με πολιτική άποψη σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διαφορά ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δίκη σας ενημέρωση.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.