Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2022

«Χρυσός» Λυκαβηττός και χωρίς διαγωνισμό


 Άρης Χατζηγεωργίου

Μετά τον διπλασιασμό του κόστους για την επισκευή του Θεάτρου Λυκαβηττού στα 4 εκατ. ευρώ, θέμα που έχει αναδείξει η «Εφ.Συν.», τώρα η δημοτική αρχή θέλει να εκτελέσει το έργο χωρίς διαγωνισμό,

επικαλούμενη τις βλάβες που προκάλεσε η πρόσφατη κακοκαιρία «Ελπίδα» ● Η διαδικασία σημαίνει ότι θα κληθούν κάποιες εταιρείες από τον δήμο και θα γίνει διαπραγμάτευση, όπως έγινε και με τις ζαρντινιέρες και τα καλλωπιστικά του «Μεγάλου Περίπατου», όπου στο έργο των 2 εκατ. ευρώ δόθηκε έκπτωση μόλις 7%.

Αυξάνονται τα... καράτια στο έργο του Δήμου Αθηναίων για την επισκευή του Θεάτρου Λυκαβηττού. Μετά τον διπλασιασμό του κόστους στα 4 εκατομμύρια ευρώ για τον οποίο έγραψε η «Εφ.Συν.» τον περασμένο Δεκέμβριο, η δημοτική αρχή ζητά τώρα να εκτελέσει το έργο χωρίς διαγωνισμό λόγω επιτακτικής ανάγκης και βλαβών που προκάλεσε η πρόσφατη χιονόπτωση «Ελπίς».

«Χρυσές καθυστερήσεις στην αποκατάσταση του Θεάτρου Λυκαβηττού» ήταν ο τίτλος του ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» στις 29/12/2021, καθώς, εκείνη τη μέρα, η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Αθηναίων αποφάσιζε να ζητήσει για την εκτέλεσή του χρηματοδότηση 4,013 εκατ. ευρώ, ενώ το έργο είχε εξαγγελθεί το 2018 από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου και το υπουργείο Πολιτισμού με δεσμευμένους πόρους 1,984 εκατομμυρίων από την Περιφέρεια Αττικής. Για τον διπλασιασμό του κόστους, η δημοτική αρχή έφερε ως δικαιολογία τις ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά και την ανάγκη εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις κατασκευαστικές εταιρείες.

Το δημοσίευμα τελείωνε με μια αξιοσημείωτη επισήμανση στελεχών του δήμου: «Ο κόσμος να χαλάσει, το θέατρο θα ανοίξει το καλοκαίρι του 2023», έλεγαν δεσμευόμενα να ξεκινήσουν οι εργασίες τον ερχόμενο Ιούνιο και να ολοκληρωθούν τον Μάιο του 2023. Ενας τέτοιος στόχος ηχούσε εξαιρετικά φιλόδοξος, αν όχι ανεδαφικός, καθώς στην απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής αναφερόταν ότι το έργο θα υλοποιηθεί με την «ανοικτή διαδικασία» του νόμου 4412, δηλαδή διαγωνισμό στον οποίο καλούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς, εξετάζονται όλες οι προσφορές χωρίς διαδικασία προεπιλογής, ενώ η εξέταση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής και η αξιολόγηση των κριτηρίων ανάθεσης λαμβάνει χώρα μετά την υποβολή των προσφορών. Πώς θα γίνονταν όλα αυτά σε τόσο σύντομο διάστημα;

Την απάντηση φαίνεται πως ήρθε να δώσει η κακοκαιρία «Ελπίδα». Στη σημερινή της συνεδρίαση η ίδια Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Αθηναίων συζητά εισήγηση που προτείνει, αντί της ανοικτής διαδικασίας, «προσφυγή στην μοναδική εφικτή χρονικά, εξαιρετική διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση και χωρίς χρήση του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων-ΕΣΗΔΗΣ, λόγω κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης αποκλειστικά σε απρόβλεπτες περιστάσεις ήτοι σε έκτακτα πραγματικά γεγονότα, τα οποία είναι ανεξάρτητα της βούλησης της αναθέτουσας αρχής, δεν απορρέουν από παραλείψεις ή έλλειψη προγραμματισμού και επιμέλειας και δεν μπορούσαν, σύμφωνα με τα διδάγματα της ανθρώπινης εμπειρίας και λογικής σε καμία περίπτωση να προβλεφθούν». Ποια ήταν, λοιπόν, αυτά τα «έκτακτα πραγματικά γεγονότα»;

Η απάντηση βρίσκεται στην τρίτη σελίδα του εισηγητικού και αναφέρεται στα καιρικά φαινόμενα και τη σφοδρή χιονόπτωση στο κέντρο της Αθήνας στις 24 Ιανουαρίου 2022: Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου κατόπιν αυτοψίας διαπίστωσαν την «ανάγκη κατεπείγουσας επισκευής του φέροντος οργανισμού του μνημείου του Θεάτρου Λυκαβηττού είναι επιτακτική». Σύμφωνα με την αυτοψία, κρίνεται αναγκαία η άμεση παρέμβαση, καθώς οποιαδήποτε καθυστέρηση μπορεί να αποβεί ενδεχομένως καταστροφική για κάποια τμήματα του θεάτρου. Επισημαίνεται ακόμη ότι «ο χρόνος που απαιτείται για την αντιμετώπιση του προβλήματος μέσω κανονικής διαγωνιστικής διαδικασίας θα ξεπερνούσε κατά πολύ τα χρονικά περιθώρια της άμεσης λήψης μέτρων δεδομένου ότι επίκειται πιθανή πρόκληση μόνιμης μη αναστρέψιμης βλάβης».

Εκθεση Αυτοψίας

Η εισήγηση της δημοτικής αρχής συνοδεύεται από μια δισέλιδη «Εκθεση Αυτοψίας» μηχανικών του δήμου, οι οποίοι θυμίζουν ότι το θέατρο κατασκευάστηκε το 1965 με παλαιούς Κανονισμούς Φόρτισης και Αντισεισμικότητας και αυτό το καθιστά «ιδιαίτερα τρωτό σε φυσικά φαινόμενα». Καταγράφονται διάφορες φθορές σε δομικά στοιχεία, οξειδώσεις, παραμορφώσεις, οι οποίες όμως είχαν ουσιαστικά εντοπισθεί και σε προηγούμενες μελέτες, ενώ ήταν και ο βασικός λόγος που το θέατρο έκλεισε αρχικά το 2008 και οριστικά το 2013, παρά τα έργα στήριξης που επιχειρήθηκαν στο ενδιάμεσο. Ως προς τις επιπτώσεις της κακοκαιρίας «Ελπίς», αναφέρεται ότι «είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του φορτίου στην κατασκευή, η δε ύπαρξη παγετού και υγρασίας επιβάρυνε σημαντικά το πρόβλημα της έντονης διάβρωσης και της επιπλέον κόπωσης των υλικών ενώ οι συστολές των μελών λόγω χαμηλών θερμοκρασιών επιβάρυναν περαιτέρω τις καταπονήσεις στους κόμβους και την συνδεσμολογία τους». Τέλος, για να στηριχθεί η «ανάγκη άμεσης επισκευής» οι μηχανικοί επικαλούνται την κατάρρευση στεγάστρου στο γήπεδο του ΠΑΟ και της στέγης του γυμναστηρίου «Δαΐς» (Εκπαιδευτήρια Δούκα).

Ανακεφαλαιώνοντας, ένα έργο που προγραμματιζόταν με προϋπολογισμό 2 εκατομμυρίων το 2018, ξεκινά τώρα με διπλάσιο κόστος αλλά και μικρότερες εκπτώσεις. Η διαδικασία χωρίς διαγωνισμό σημαίνει ότι θα κληθούν κάποιες εταιρείες από τον δήμο και θα γίνει διαπραγμάτευση. Με αντίστοιχη διαδικασία επέλεξε ο δήμος την εταιρεία που προμήθευσε τις ζαρντινιέρες και τα υπόλοιπα καλλωπιστικά για τον «Μεγάλο Περίπατο» τον Ιούνιο του 2020, με αποτέλεσμα το έργο των 2 εκατομμυρίων ευρώ να δοθεί με έκπτωση μόλις 7%.

Ακολουθήστε τον www.oparlapipas.gr στο (facebook) και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις