Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022

NTOMINO εξελίξεων στην εγχώρια αγορά γάλακτος


 Ξανθή Γούναρη

Πληθωρισμός, λειτουργικό κόστος, εξαγωγές και νέες καταναλωτικές συνήθειες επιταχύνουν τις επιχειρηματικές εξελίξεις στον κλάδο των γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων,

την ώρα που η εγχώρια παραγωγή γάλακτος θυμίζει «τρενάκι του τρόμου».

Ακολουθώντας διαφορετική στρατηγική, τα διοικητικά επιτελεία μεγάλων και μικρότερων γαλακτοβιομηχανιών επιχειρούν να βρουν «θεραπεία» στην τριπλή κρίση που βιώνει ο κλάδος: μειωμένη παραγωγή γάλακτος, πτώση στην κατανάλωση και αύξηση των συντελεστών παραγωγής.

Προκειμένου να μπει φρένο στις απώλειες που καταγράφει η κερδοφορία επιλέγουν είτε να ανοίξουν τη «βεντάλια» της προϊοντικής τους γκάμας είτε να εστιάσουν σε κωδικούς με υψηλή προστιθέμενη αξία και αγορές που έχουν προοπτικές μεγέθυνσης.

Δεν λείπει όμως και η φημολογία για κυοφορούμενα deals σε επίπεδο «μεσαίων» επιχειρήσεων που «ανακατεύουν» εκ νέου την τράπουλα σε όλη την αλυσίδα παραγωγής, μεταποίησης και λιανεμπορίου.

Καταλυτικό ρόλο στο τι μέλλει γενέσθαι διαδραματίζουν η ποσότητα και η ποιότητα του προσφερόμενου γάλακτος.

Τόσο στο αγελαδινό γάλα όσο και στο αιγοπρόβειο, οι εισκομιζόμενες ποσότητες στο 7μηνο εφέτος είναι μειωμένες πάνω από 4% συγκριτικά με το ίδιο διάστημα το 2021 (στοιχεία ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ), με την πτώση να αυξάνεται περαιτέρω τον Αύγουστο, σύμφωνα με τους κτηνοτρόφους.

 


Την ίδια στιγμή ωστόσο μειώνεται σημαντικά και ο όγκος πωλήσεων στην εγχώρια αγορά, με τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο να κινούνται πτωτικά σε διψήφιο ποσοστό, περίπου 10%, όσον αφορά το γάλα και το γιαούρτι.

Οι κινήσεις της Vivartia

Η πρόσφατη εξαγορά του 70% της τυροκομικής επιχείρησης Κουρέλλας από τη ΔΕΛΤΑ όταν μάλιστα έχουν προηγηθεί η απόκτηση ποσοστού πλειοψηφίας στη Δωδώνη αλλά και η εξαγορά της εισαγωγικής εταιρείας τυροκομικών προϊόντων, Γκατένιο, δείχνει ξεκάθαρα την επιδίωξη του ομίλου Vivartia να ενισχύσει την παρουσία του στον τομέα παραγωγής τυροκομικών προϊόντων. Και όχι μόνο στα «παραδοσιακά» προϊόντα της κατηγορίας, καθώς με την απόκτηση της Κουρέλλας με έδρα στα Γρεβενά, η ΔΕΛΤΑ και συνολικά ο όμιλος Vivartia «μπαίνει» και στην κατηγορία των φυτικών τυροκομικών προϊόντων (plant based).

Να σημειωθεί ότι η επιχείρηση της οικογένειας Κουρέλλα είναι το πρώτο βιολογικό γαλακτοκομείο της Ελλάδας ενώ πραγματοποιεί σχεδόν το 90% των πωλήσεών της στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το εν λόγω deal, μόλις ένα μήνα μετά την πώληση της United Milk Company, στη Βουλγαρία, με αγοραστή τον όμιλο Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη, δεν θα είναι το μοναδικό που θα ανακοινώσει εφέτος η Vivartia.

Ήδη υπάρχουν σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για την εξαγορά εταιρείας στον ευρύτερο τομέα της υγιεινής διατροφής.

Παράλληλα, η Vivartia προχώρησε και στην πώληση δύο ανενεργών εργοστασίων. Συγκεκριμένα του εργοστασίου γάλακτος στον Ταύρο Αττικής, όπου τα προηγούμενα χρόνια βρισκόταν η παραγωγική μονάδα φρέσκου γάλακτος και του εργοστασίου της στο Πλατύ Ημαθίας όπου γινόταν η παραγωγή του γάλακτος εβαπορέ «Βλάχας».

Η στόχευση του νέου ιδιοκτήτη της Vivartia, του αμερικανικού fund CVC, είναι το «νοικοκύρεμα» της ΔΕΛΤΑ κεφαλαιοποιώντας τα οφέλη από την πορεία των εταιρειών που έχει αποκτήσει μέσω της εξαγοράς, με τη γαλακτοβιομηχανία να εστιάζει πλέον στην εγχώρια αγορά.

Οι στοχευμένες κινήσεις των αδελφών Σαράντη

Σε διαφορετικό μήκος κύματος οι αδελφοί Σαράντη επιδιώκουν να κατοχυρώσουν την πρωτιά του ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, ενισχύοντας ταυτόχρονα το μερίδιο που κατέχει στην ελληνική αγορά.

Με μπαράζ εξαγορών εντός του 2022 (εκτός από την United Milk Co στη Βουλγαρία αποκτήθηκε το εμπορικό σήμα και το εργοστάσιο της Αγνό στη Θεσσαλονίκη και το 49% Ν.Θ. Κουρούσης Ltd στην Κύπρο) ο τρικαλινός όμιλος για την ώρα δεν εξετάζει νέες «προσαρτήσεις».

Με παραγωγική δραστηριότητα που εκτείνεται πλέον σε τέσσερις χώρες, στόχος είναι η ανάπτυξη να προέλθει από την ωρίμανση των κινήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο τρέχον έτος και τη διείσδυση σε νέες αγορές.

Να σημειωθεί ότι το 55% του συνολικού τζίρου της μεγαλύτερης γαλακτοβιομηχανίας στην Ελλάδα – βάσει τζίρου – γίνονται εκτός Ελλάδας (εξαγωγές από Ελλάδα και παραγωγή από τα εργοστάσιά της σε Βουλγαρία και Ρουμανία).

Στρατηγική επιλογή η εξωστρέφεια

Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, στόχος της Κρι – Κρι είναι να ενισχύσει τις εξαγωγές της και να επεκτείνει τις αγορές που δραστηριοποιείται.

Στο εξάμηνο του 2022, οι εξαγωγές της εταιρείας ενισχύθηκαν κατά 23,2% σε αξία και διαμορφώθηκαν στο 45,8% των συνολικών πωλήσεων.

Κατά μεγάλο ποσοστό οι εξαγωγικές πωλήσεις της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας αφορούν διάθεση γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό μεγάλων αλυσίδων του εξωτερικού.

Προτεραιότητα για τις εξαγωγές γιαουρτιού έχουν οι μεγάλες αγορές της Ισπανίας και της Γαλλίας.

Πηγή: Έντυπη έκδοση «Το Βήμα της Κυριακής»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις