Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023

Τέμπη: Τα 5 λεπτά που θα μπορέσουν να αποτρέψουν την τραγωδία – Τι «έδειχνε» η κονσόλα στον σταθμάρχη


 Νέες αποκαλύψεις για τα τελευταία κρίσιμα λεπτά πριν από την μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, που είχε ως αποτέλεσμα να σκοτωθούν 57 άνθρωποι.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, από την αυτοψία στην κονσόλα που αλλάζουν τα κλειδιά στον σταθμό του ΟΣΕ στην Λάρισα, προέκυψε ότι 59χρονος σταθμάρχης είχε στη διάθεσή του πέντε λεπτά για να αποτρέψει την μοιραία σύγκρουση και να σωθούν 57 ζωές.

Με το που πήρε το επιβατικό τρένο την λάθος τροχιά, ο σταθμάρχης μπορούσε για 5 λεπτά να δει στην κονσόλα του Σταθμαρχείου ότι το τρένο έχει μπει στις ράγες της καθόδου. Στην συνέχεια η κονσόλα δεν παρέχει τη δυνατότητα στον Σταθμάρχη να δει προς τα πού κινείται το τρένο.

Ο σταθμάρχης ανέλαβε καθήκοντα μια εβδομάδα πριν το μοιραίο δυστύχημα

Στις 23 Ιανουαρίου 2023 ο 59χρονος σταθμάρχης βγάζει με το κινητό του selfie ανάμεσα έξι πολύ νεότερης ηλικίας συναδέλφους του. Είναι η ημέρα που όλοι τους είχαν πάρει την πιστοποίηση μετά της εξάμηνη εκπαίδευσή τους και θα αναλάμβαναν τα πόστα τους. Από εκείνη την ημέρα, ο 59χρονος αναλαμβάνει σταθμάρχης και 37 ημέρες αργότερα, με υπαιτιότητά του, γίνεται το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει γίνει στην Ελλάδα.

Ο 59χρονος εργαζόταν στον ΟΣΕ ως αχθοφόρος, αλλά την περίοδο 2012-2013 στο πλαίσιο προγράμματος εξυγίανσης του οργανισμού μετατάχθηκε στην Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, όπου εργαζόταν και η γυναίκα του.

Σύμφωνα με τον ΑΝΤ1, τον Ιούνιο του 2022 με τον νόμο 3891 περί κινητικότητας επέστρεψε στον ΟΣΕ με προσωποπαγή θέση σταθμάρχη. Η απόφαση της μετάταξης δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 30 Ιουνίου 2022. Η απόφαση ελήφθη από τον τότε πρόεδρο του ΟΣΕ 13 ημέρες πριν την δημοσίευση του ΦΕΚ στις 14 Ιουνίου 2022. Στην απόφαση μνημονεύεται ότι ο 59χρονος μετατάσσεται σε κενή οργανική θέση του Κλάδου Κυκλοφορίας με την ειδικότητα ΔΕ Σταθμάρχών. Σε εκείνο το χρονικό σημείο ο 59χρονος δεν είχε ξεκινήσει καν την εκπαίδευσή του ως σταθμάρχης, εκπαίδευση που αρχίζει τον Αύγουστο του 2022. Φαίνεται λοιπόν ότι η θέση του 59χρονου στον ΟΣΕ είχε προαποφασιστεί το καλοκαίρι του 2022, όταν στην τελευταία προκήρυξη για την κλήρωση οργανικών θέσεων σταθμαρχών στον ΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2022, αναγραφόταν ότι οι υποψήφιοι δεν πρέπει να υπερβαίνουν σε ηλικία τα 42 έτη.

Τον Αύγουστο του 2022 αρχίζει την εξάμηνη εκπαίδευση και τέλη Ιανουαρίου δίνει εξετάσεις και παίρνει την πιστοποίηση.

Ο 59χρονος είχε εργαστεί στο κρίσιμο πόστο της Λάρισας μόλις μία εβδομάδα

  • Στις 26 Ιανουαρίου 2023, ο 59χρονος αρχίζει εργασίες στον σταθμό της Λάρισας έχοντας όμως δίπλα του έναν παλιό συνάδελφο για να μάθει τα κατατόπια. Στην Λάρισα ως μαθητευόμενος έκατσε έως τις 31 Ιανουαρίου 2023.
  • Από 1 έως 14 Φεβρουαρίου 2023 πηγαίνει μόνος στον μικρό σταθμό της Καλαμπάκας, σε πόστο χωρίς απαιτήσεις.
  • Από 21 έως 22 Φεβρουαρίου 2023 έστειλαν τον 59χρονο στον σταθμό Νέων Πόρων.
  • Στις 23 Φεβρουαρίου 2023 πηγαίνει μόνος πια, νιώθοντας, στον κρίσιμο πόστο της Λάρισας. Μία εβδομάδα μετά, από ομολογημένο λάθος του, προκαλεί το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει γίνει στην Ελλάδα.

«Δεν τον εμπιστευόμουν» λέει συνάδελφός του

«Έφυγε μετάταξη, πήγε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και γύρισε ξανά πριν κανένα εξάμηνο στο ΟΣΕ, για να γίνει σταθμάρχης. Συγκεκριμένα επειδή τον έχω θάρρος, του λέω: “Πού πας; Τι σταθμάρχης θες να γίνεις εσύ; 58, 60 χρονών πόσο είσαι;”» λέει συνάδελφος του 59χρονου.

Και συμπλήρωσε: «Εγώ του είπα “είσαι έτοιμος;” και μου απάντησε “έτοιμος είμαι” (σ.σ. για να αναλάβει τον σταθμό της Λάρισας). Εγώ δεν τον εμπιστευόμουνα. Δηλαδή κάτσε ακόμα δεν ήρθες θα μπεις στην Λάρισα να δουλέψεις; Αν ήμουν προϊστάμενος δεν θα τον έβαζα. Καλά ήταν στην Καλαμπάκα. Δεν ήταν σταθμάρχης να πάει στα βαθιά μέσα».

Ο βοηθός του σταθμάρχη είχε φύγει την στιγμή του δυστυχήματος

Ο 59χρονος σταθμάρχης στη Λάρισα, είχε και βοηθό στην βάρδια του, όχι όμως τη μοιραία στιγμή του δυστυχήματος.

Σύμφωνα με τον ΑΝΤ1, επειδή ο σταθμάρχης είχε λίγο καιρό σε αυτήν την θέση, υπήρχε και ένας δεύτερος σταθμάρχης για βοήθεια. Αυτός είναι εκεί από το πρωί έως τις 11 το βράδυ οπότε και μειώνονται τα δρομολόγια και δεν έχει κίνηση. Όμως το μοιραίο τρένο καθυστέρησε και πέρασε μετά τις 11 το βράδυ, οπότε ο σταθμάρχης εκείνη τη στιγμή ήταν μόνος του να διαχειριστεί την κατάσταση.

«Αδιάβλητη και νόμιμη η πρόσληψη του σταθμάρχη»

Πηγές του υπουργείο Υποδομών και του ΟΣΕ, μιλώντας στον ΑΝΤ1, υποστηρίζουν πως η διαδικασία που ακολουθήθηκε προκειμένου ο 59χρονος κρατούμενος να διοριστεί σταθμάρχης ήταν καθ’ όλα αδιάβλητη και νόμιμη.

Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι ο 59χρονος που ήταν δημόσιος υπάλληλος στον ΟΣΕ από το 1989 μέχρι και το 2007, όταν και ξεκίνησαν οι μετατάξεις και πήγε σε άλλους φορείς, μετατάχθηκε στον ΟΣΕ τελικώς τον Ιούνιου του 2022 μέσω της διαδικασίας της κινητικότητας, στην θέση του σταθμάρχη την οποία και αιτήθηκε ο ίδιος.

Επισημαίνεται δε πως η εξάμηνη εκπαίδευση που επιτυχώς έλαβε ο 59χρονος, καθώς πέρασε τις σχετικές εξετάσεις, είναι πάγια τακτική ο οδηγός σπουδών της οποίας είναι εγκεκριμένος από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Αυτό που τονίζεται είναι για τους μεταταχθέντες δεν υπάρχει όριο ηλικίας ενώ σχετικά με τη συζήτηση για τον εάν θα έπρεπε να υπάρχουν δύο σταθμάρχες στην νυχτερινή βάρδια, όπως προκύπτει από τα φύλλα προσωπικού των ετών 2016 και 2017 και έπειτα, ανέκαθεν εργάζονταν ένα άτομο και όχι δύο στην νυχτερινή βάρδια.

Πηγές από τον ΟΣΕ τονίζουν δε πως η πρόσληψη 73 σταθμαρχών ήταν, λόγω του ταχύτατου ρυθμού αποχωρήσεων κυρίως λόγω συνταξιοδότησης, επιβεβλημένη ώστε να λειτουργήσει το σιδηροδρομικό δίκτυο. Σύμφωνα με τους σχετικούς πίνακες το 2015 ο αριθμός των σταθμαρχών ήταν 281 και σήμερα είναι μόλις 133, επί συνόλου 208 οργανικών θέσεων σταθμαρχών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις