Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2023

Το φαινόμενο Temu και στην Ελλάδα «γδύνει» την Ελληνική οικονομία – Στα «χνάρια» του Γκέιτς ο Κινέζος ιδρυτής του

Κινέζικα προϊόντα, φθηνές απομιμήσεις, αργές παραδόσεις, κακή συσκευασία, εξαγωγή συναλλάγματος – κι όμως η νέα φρενίτιδα του Έλληνα να ψωνίζει ό,τι γυαλίζει online καλά κρατεί, ενώ απειλούνται οι ντόπιες επιχειρήσεις

Hδημοτικότητα της Temu οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις εξαιρετικά φθηνές απομιμήσεις της. Οι χρήστες μπορούν να

αποκτήσουν μια απομίμηση του Apple Watch για 10 δολάρια, απομιμήσεις Yeezy για 4,99 δολάρια και κονσόλες παιχνιδιών για 20 δολάρια. Εκτός από τις μεγάλες εκπτώσεις, οι χρήστες βομβαρδίζονται από κουπόνια, αντίστροφες μετρήσεις δωρεάν αποστολής, flash sales και εκπτώσεις μέσω «τροχού της τύχης».

Ο Νίκος Ξυδάς της Humble Digital Agency μιλώντας στο Π.Θ. αναλύει το φαινόμενο Temu, το δημιούργημα του Κινέζου επιχειρηματία Colin Huang που πρωταγωνιστεί στη διαδικτυακή αγορά των κινεζικών προϊόντων και έχει απλώσει τα πλοκάμια του σε όλο το κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας ξοδεύοντας τεράστια ποσά σε διαφήμιση.

Η επιτυχία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας αγοράς προϊόντων Temu βοήθησε τον Colin Huang να εδραιωθεί στη λίστα με τους 15 πλουσιότερους Κινέζους αν και ο ίδιος ξεκίνησε από το μηδέν όντας γιος ενός εργάτη που πάλευε όλη του τη ζωη για να προσφέρει τα απαραίτητα στην οικογένεια του.

Το Temu, σύμφωνα με τον Νίκο Ξυδά της Humble Digital Agency έχει αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά 10.000 παραγγελίες την ημέρα και 25€ μέσο καλάθι αγοράς, δηλαδή κάνει 250.000€ ημερήσιο τζίρο. Τα παραπάνω στοιχεία συλλέχθηκαν από την αγορά, από τα σημεία εισόδου των προϊόντων στην χώρα, εξηγεί ο κ. Ξυδάς.

Στην ερώτηση πώς καταφέρνει το Temu να έχει τόσο χαμηλές τιμές κι αν πληρώνει δασμούς στην Ελλάδα, ο ιδρυτής και CEO της Humble, απαντά «ναι, πληρώνει δασμούς κατά τον εκτελωνισμό, παρόλα αυτά εκμεταλλεύεται το προνομιακό καθεστώς δασμών που υπάρχει για το ecommerce και συγκεκριμένα για τους εκτελωνισμούς ecommerce παραγγελιών μικρής αξίας. Ουσιαστικά, το Temu είναι η “ψηφιοποίηση” και “ενοποίηση” των εμπόρων του Alibaba. Έχοντας στο δυναμικό του επενδυτές και από την αμερικάνικη αγορά, αυτό που ουσιαστικά κάνει το Temu είναι να αγοράζει μαζικά προϊόντα από τους κινέζους εμπόρους (αυτούς που υπάρχουν και στο Alibaba) και να τα πουλάει απευθείας χωρίς μεσάζοντες. Έτσι εξασφαλίζει τα χαμηλά κόστη.

«Μακροπρόθεσμα ποιες οι συνέπειες στις εγχώριες επιχειρήσεις;» είναι η επόμενη ερώτηση με τον κ. Ξυδά να απαντά ότι «πολλές επιχειρήσεις στην χώρα μας εισάγουν από τους ίδιους εμπόρους κινέζικα προϊόντα, ωστόσο οι τιμές τους δεν μπορούν να είναι τόσο ανταγωνιστικές καθώς επιβαρύνονται και με το κόστος του εκτελωνισμού, το οποίο δεν εμπίπτει σε καθεστώς ecommerce παραγγελιών με χαμηλό τελωνείο, αλλά και με επιπλέον κόστη, όπως το μισθολογικό, τα κόστη συντήρησης της επιχείρησης, το μισθό του ίδιου του εμπόρου, πιθανώς και ενοίκια. Συνεπώς δεν μπορούν να ανταγωνιστούν στην τιμή, παρά μόνο στην άμεση διαθεσιμότητα του προϊόντος και στο γεγονός ότι μπορείς να το δεις από κοντά και να το αγοράσεις επιτόπου.

Επιπλέον συγκριτικό πλεονέκτημα υπέρ των ελλήνων εμπόρων το γεγονός ότι οι τελευταίοι δέχονται πληρωμή με αντικαταβολή, κάτι που δεν παρέχει το Temu. Βραχυπρόθεσμα πλήττονται χιλιάδες επιχειρήσεις που εμπορεύονται κινέζικα προϊόντα, από το Jumbo, τον μεγαλύτερο retailer με κινέζικα προϊόντα ( το οποίο – για να έχετε μια τάξη μεγέθους – δεν έχει περισσότερες από 500 παραγγελίες την ημέρα στο ecommerce του) έως το μικρότερο τοπικό κατάστημα που εμπορεύεται διακοσμητικά, θήκες τηλεφώνων, gadgets, κα. Είναι σχεδόν απίθανο να εντοπίσεις λιανέμπορο που να μην εμπορεύεται κινέζικα προϊόντα αντίστοιχα ή τα ίδια ακριβώς με αυτά που βρίσκει ο καταναλωτής στο Temu. Το στοίχημα είναι εάν το Temu θα έχει την κατάληξη του αντίστοιχου WISH, ένα site που έφτασε να έχει 7.000 παραγγελίες την ημέρα και πλέον έχει λιγότερες από 500. Eάν το Temu επικρατήσει και έχει αντοχή στον χρόνο, τότε σίγουρα θα είναι πλήγμα για χιλιάδες επιχειρήσεις, αφού ουσιαστικά “κόβει” όλους τους μεσάζοντες, στην αγορά των κινέζικων προϊόντων.

Όσον αφορά το αν υπάρχουν κάποιοι κανόνες σχετικά με τον ανταγωνισμό και αν παραβιάζονται από το Temu η απάντηση του συνομιλητή μας είναι «έχουν ακουστεί φήμες για κακές πρακτικές στη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων των πελατών. Δεν γνωρίζω εάν ισχύουν».

Στο τελευταίο ερώτημα, δε, για το πώς καταφέρνουν να βγάλουν κέρδος έχοντας τόσο χαμηλές τιμές, δωρεάν αποστολή και σπαταλώντας δισεκατομμύρια σε διαφημίσεις, η απάντηση που παίρνουμε είναι «ακριβώς, διότι αγοράζουν από την πηγή και λόγω οικονομιών κλίμακας, και τεράστιου αποθέματος, τα λειτουργικά και διαφημιστικά κόστη έχουν μικρή επίδραση στο κόστος των τελικών προϊόντων».

«Φιλάνθρωπος» και ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος, στα χνάρια του Μπιλ Γκέιτς

Τον Ιούλιο του 2020, έξι χρόνια μετά την ίδρυση της πιο δημοφιλής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας Pinduoduo Inc. και τρία μετά την εισαγωγή της στο NASDAQ για 1,63 δισεκατομμύρια δολάρια – τη δεύτερη υψηλότερη από οποιαδήποτε κινεζική εταιρεία εκείνη την εποχή, ο Colin Huang είπε ότι θα παραιτηθεί από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου (CEO) και θα ακολουθήσει το παιδικό του όνειρο να γίνει επιστήμονας για να «κάνει κάτι σημαντικό».

Η απόφαση του να παραιτηθεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και να προχωρήσει στη φιλανθρωπία ήρθε κατά τη διάρκεια μιας κυβερνητικής καταστολής στον τεχνολογικό τομέα της χώρας. Αυστηρότεροι περιορισμοί εφαρμόστηκαν διαδοχικά από τα τέλη του 2020 για να περιοριστεί η ισχύς της τεχνολογίας και η καταπάτησή της στον χρηματοπιστωτικό τομέα.

Σχέδια κανόνων εισήχθησαν από την κεντρική τράπεζα τον Νοέμβριο του 2020 για τον περιορισμό του μικροδανεισμού από εταιρείες τεχνολογίας. Τον ίδιο μήνα, η ρυθμιστική αρχή αγοράς της Κίνας δημοσίευσε αντιμονοπωλιακούς κανόνες για να σταματήσει τις μονοπωλιακές πρακτικές και προχώρησε σε έρευνα του Ομίλου Alibaba, μια κίνηση που ανάγκασε τη χρηματοοικονομική μονάδα Ant Group να ακυρώσει την προγραμματισμένη πώληση μετοχών στο εξωτερικό.

Το όνομα της φιλανθρωπικής οργάνωσης του Huang, Starry Night Charitable Trust, είναι εμπνευσμένο από το υποτιθέμενο απόσπασμα του Ολλανδού μεταϊμπρεσιονιστή ζωγράφου Vincent van Gogh: «Από την πλευρά μου δεν ξέρω τίποτα με βεβαιότητα, αλλά τα αξιοθέατα των αστεριών με κάνουν να ονειρεύομαι». Η Starry Night ισχυρίζεται στην ιστοσελίδα της ότι έχει ειδικούς όπως ο Michael Levitt, αποδέκτης του Νόμπελ Χημείας 2013 και ο Ολλανδός ειδικός στον τομέα της γεωργίας Raoul Bino στην ακαδημαϊκή επιτροπή του.

Σε ένα ιστολόγιο με ημερομηνία Φεβρουάριο του 2016, ο Huang παραδέχτηκε ότι αγωνίστηκε σκληρά στο κολέγιο και ότι ήταν υπερβολικά επικεντρωμένος στο να βγει στην κορυφή, έναν ζήλο για τον οποίο μετάνιωσε.

«Έχασα την ευκαιρία μου να επαναστατήσω, να κάνω φάρσες και να απολαμβάνω να είμαι νέος», έγραψε σε μια ανάρτηση στο blog τον Φεβρουάριο του 2016. «Έχασα πάρα πολύ χρόνο προσπαθώντας να γίνω καλός μαθητής».

Η σκληρή δουλειά του Huang στο σχολείο απέδωσε. Κέρδισε μια υποτροφία του Melton Foundation στο τέλος του πρώτου του έτους στο κολέγιο για να σπουδάσει επιστήμη υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison, όπου ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του με εστίαση στην εξόρυξη δεδομένων. Ο Huang πήρε τον πρώτο του μισθό στη Microsoft Corp. ως ασκούμενος και προσλήφθηκε ως μηχανικός λογισμικού στην Google LLC ως νέος απόφοιτος το 2004.

Επέστρεψε στην Κίνα το 2006 και ενώθηκε με τον Ταϊβανοαμερικανό επιστήμονα υπολογιστών Kai-Fu Lee, έναν από τους πιο γνωστούς ειδικούς της τεχνητής νοημοσύνης (AI) της Ασίας, για να βοηθήσει στην εκκίνηση του Google China.

Η επιτυχία ακολούθησε τον Huang ακόμα και ως επιχειρηματίας. είχε ιδρύσει τρεις άλλες εταιρείες πριν από την μητρική εταιρεία του Temu, την Pinduoduo, συμπεριλαμβανομένης της Ouku.com, του πρώτου ηλεκτρονικού εμπορικού ιστότοπου που ξεκίνησε τρία χρόνια μετά την αποχώρησή του από την Google, τον οποίο πούλησε στη συνέχεια για 2,2 εκατομμύρια δολάρια το 2010.

Ενώ οι άλλες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου της Huang αφορούσαν κυρίως το branding και την ένδυση, η Pinduoduo επικεντρώθηκε στη γεωργία, η οποία συμπίπτει με την ώθηση της κινεζικής κυβέρνησης να μετριάσει τη φτώχεια αναζωογονώντας τις αγροτικές περιοχές και βελτιώνοντας τα μέσα διαβίωσης των 400 εκατομμυρίων αγροτών της, όπως περιγράφεται στο 14ο πενταετές σχέδιο της χώρας που λήγει το 2025.

Η νικητήρια ιδέα της Pinduoduo ήταν να κόψει τα περιττά στρώματα διανομής για να φέρει φρέσκα φρούτα και λαχανικά από τις φάρμες στους καταναλωτές με τον ταχύτερο και φθηνότερο δυνατό τρόπο. Με αυτόν τον τρόπο, η Pinduoduo έκλεψε μια πορεία σε μεγαλύτερους αντιπάλους όπως η Alibaba και το JD.com,
γίνεται η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας από πλευράς εσόδων. Το 2021, η Pinduoduo είπε ότι είχε 788 εκατομμύρια ενεργούς ετήσιους χρήστες το 2020, ξεπερνώντας την Alibaba και το JD.com και έγιναν η πιο χρησιμοποιούμενη πλατφόρμα της Κίνας. Η εταιρεία δεν είχε κέρδη μέχρι το 2021, όταν σημείωσε καθαρά κέρδη 1,22 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι εμπορικές εταιρείες συνήθως θυσιάζουν τα κέρδη τους τα πρώτα χρόνια της ύπαρξής τους για να αρπάξουν μερίδιο αγοράς από τους αντιπάλους τους, με στόχο να μειώσουν το κόστος αφού γίνουν αρκετά μεγάλες για να διαπραγματευτούν καλύτερους όρους με τους πωλητές.

«Η Pinduoduo αξιοποίησε τη δύναμη του Διαδικτύου για να υποστηρίξει τους αγρότες και τον αγροτικό τομέα της Κίνας», λένε αναλυτές. «Με αυτόν τον τρόπο, ο Huang είχε παράσχει μια σημαντική κοινωνική υπηρεσία μέσω του Pinduoduo, ακόμη κι αν αυτό δεν ήταν η κορυφαία προτεραιότητα της εταιρείας.

Από το 2021, ο Huang έχει παραχωρήσει το μεγαλύτερο μέρος του ελέγχου του στην Pinduoduo σε άλλα στελέχη: «Θέλω να εργαστώ για έρευνα στους τομείς των επιστημών των τροφίμων και των βιοεπιστημών», είπε ο ίδιος στους μετόχους του.

Παραθέτοντας τον Bertrand Russell στο The Conquest Of Happiness, σκέφτηκε στο blog του τη σύγκλιση του Βουδισμού, της κβαντικής μηχανικής και της τεχνητής νοημοσύνης, ρωτώντας τους μετόχους εάν ήταν δυνατό να «δημιουργηθεί μια επόμενη γενιά κρέατος που να είναι πιο υγιεινό, πιο πράσινο και να παρέχεται πιο βιώσιμα» και να κατανοήσει «πώς το σώμα μας θα αντιδρούσε και θα επηρεαζόταν από τις διαφορετικές φυτικές και ζωικές πρωτεΐνες που καταναλώνουμε, ή εάν οι ντομάτες θα μπορούσαν να καλλιεργηθούν με τρόπους που κάθε φρούτο είναι γεμάτο με τη βέλτιστη ποσότητα βιταμίνης C και άλλων μικροθρεπτικών συστατικών που χρειάζεται το σώμα μας».

Και για όσους δεν διάβασαν και δεν ξέρουν ποιος είναι πραγματικά ο Bertrand Russell διαβάστε το ανατριχιαστικό μας αφιέρωμα: Bertrand Arthur Russell: Ένας από τους «εγκεφάλους» του Γ’ Π.Π. που είναι σε εξέλιξη 

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις