Απόστολος Ραυτόπουλος: «Οι τιμές εκατοντάδων χιλιάδων κωδικών προϊόντων αυξήθηκαν προτού μπουν στο μέτρο “μόνιμης μείωσης”»
Αυξήσεις και περίεργες αυξομειώσεις τιμών μέσα σε λίγα 24ωρα καταγγέλλουν καταναλωτές παρατηρώντας τα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ενδεικτικό, λένε, είναι περίπτωση με μακαρόνια, η συσκευασία των οποίων στοίχιζε αρχικά 0,83 ευρώ, την επομένη ανέβηκε στο 0,88, και προτού περάσουν 24 ώρες σκαρφάλωσε στο 1,17€.
Το ίδιο και με φρυγανιές σταρένιες και ολικής άλεσης, που από 1,67€, μέσα σε λίγες ημέρες ανέβηκαν στο 1,93, και πλέον πωλούνται αντί 1,95€, την ώρα που σε άλλα προϊόντα η τιμή ανέβηκε κατά πολύ πριν, και μετά έπεσε ελάχιστα.
«Σε άλλες περιπτώσεις είναι σα να μας κοροϊδεύουν», δηλώνουν καταναλωτές αναφέροντας μειώσεις τιμών του ενός ή των δύο λεπτών.
Επίσης, σε διάφορα άλλα προϊόντα, όπως πάνες για μωρά, απορρυπαντικά ή και σοκολάτες, σε μεγάλες και θεωρητικά πιο οικονομικές συσκευασίες αν δει κάποιος την τιμή ανά τεμάχιο ή μεζούρα, θα διαπιστώσει πως είναι μικρότερη αν τα αγόραζε κατ’ αυτό τον τρόπο.
Πονηρές τακτικές
Ως παράδειγμα φέρνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας Απόστολος Ραυτόπουλος συσκευασία σοκολάτας όπου η οικογενειακή συσκευασία με 4 τεμάχια στοιχίζει 2,25, ενώ αν τις έπαιρνε μόνες θα στοίχιζαν 2,20€.

Μιλώντας ο κ. Ραυτόπουλος αναφέρεται και σε μία άλλη τακτική:
«Οι τιμές εκατοντάδων χιλιάδων κωδικών προϊόντων αυξήθηκαν προτού μπουν στο μέτρο “μόνιμης μείωσης”. Kαι εν συνεχεία αυτές εξακολουθούν να αυξάνονται».
Και φέρνει ως παράδειγμα: Γκοφρέτα με σοκολάτα, η οποία στις 13 Νοεμβρίου –πριν αυτή συμπεριληφθεί στο μέτρο της «μείωσης τιμής»– ήταν στα 0,38 ευρώ, και στις 20 Νοεμβρίου –μόλις αυτή εντάχθηκε στο μέτρο της «μείωσης τιμής»– αυξήθηκε στα 0,48 ευρώ, ή φρυγανιές χωριάτικες σταρένιες 240γραμμαρίων που ήταν στο 1,67 ευρώ, και μόλις μπήκαν στο μέτρο έφτασαν το 1,95 ευρώ.
Υπάρχει όμως και μία άλλη πτυχή. Η σύγχυση που έχει προκληθεί στους καταναλωτές όταν μπαίνουν σε ένα σούπερ μάρκετ και βρίσκονται αντιμέτωποι με εκατοντάδες ενδείξεις, ταμπέλες και φυλλάδια, ή ακόμη και όταν βρίσκονται στο σπίτι παρατηρώντας τηλεοπτικές διαφημίσεις.
«Δεν ξέρουμε ποια προϊόντα είναι σε πραγματική έκπτωση και ποια όχι, τι μας συμφέρει και τι να πάρουμε», δηλώνουν, διότι δεν είναι μόνο οι δράσεις του υπουργείου Ανάπτυξης αλλά και οι μεμονωμένες που κάνει το κάθε σούπερ μάρκετ.
Για παράδειγμα, χθες, Black Friday, συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ είχε έκπτωση 30% σε όλα τα νωπά κρέατα, πουλερικά και ψάρια, μία ενέργεια που ξέφυγε από τις τυπικές προσφορές της ημέρας.
Άλλη εταιρία προσέφερε έκπτωση σε ηλεκτρικές συσκευές και παιχνίδια, ενώ άλλη επιλεγμένα προϊόντα τροφίμων, χρηματοδοτούμενα κυρίως από τους ίδιους τους προμηθευτές, όπως καφέδες και δημητριακά.
Τι λέει το υπουργείο
Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο αναφέρει ότι υπάρχουν μειώσεις τιμών από 5% έως 24% και ότι οι κωδικοί θα ξεπεράσουν τον αρχικό στόχο των 600.
Η αποκλιμάκωση των τιμών αποδίδεται από στελέχη της αγοράς στην ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας διεθνώς, αλλά και στα μέτρα του υπουργείου που ελήφθησαν το προηγούμενο διάστημα, όπως η τρίμηνη απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων και ο «κόφτης» κατά 30% στις προσφορές σε απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής, χαρτικά και βρεφικές πάνες, με αντίστοιχη μείωση των αρχικών τιμών στα ράφια.
Ωστόσο, περαιτέρω ώθηση στην καθοδική πορεία του κόστους του «καλαθιού» δίνει και η πρωτοβουλία για τη μείωση των τιμών που ξεκίνησε στα μέσα Οκτωβρίου.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος στις συναντήσεις του με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας συνέστησε εντατικοποίηση των προσπαθειών από την πλευρά του οργανωμένου Λιανεμπορίου, ώστε να αποδώσει τα μέγιστα η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με στόχο την ανάσχεση της ακρίβειας.
O υπουργός ζήτησε από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.
«Την προσπάθεια για να αποκλιμακωθούν οι τιμές δεν πρόκειται να τη σταματήσουμε ποτέ, μας ενδιαφέρουν τα νοικοκυριά που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα, και φυσικά η μεσαία τάξη», ανέφερε σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.
«Το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1%–έχουμε το μισό πληθωρισμό διατροφής από την Ε.Ε.–, και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1 και 2%», συμπλήρωσε.
«Αυτό που βιώσαμε όλοι τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της πανδημίας και των δύο πολέμων, που, δυστυχώς, συνεχίζονται, το τελευταίο εξάμηνο έχει φρενάρει και κινείται σε μία περιοχή πέριξ του μηδενός», κατέληξε.
Όπως προκύπτει από την ανανεωμένη λίστα που δόθηκε στη δημοσιότητα, περισσότερα από 500 κωδικοί –και συγκεκριμένα 523– από 54 συνολικά εταιρίες τροφίμων και λοιπών βασικών αγαθών φιγουράρουν, πλέον, στα ράφια των σούπερ μάρκετ όλης της χώρας, με μειώσεις τιμών από 5% έως 24%.
Η πρωτοβουλία έχει αναπτύξει μία δυναμική, και καθημερινά οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης ενημερώνονται για νέους κωδικούς που προστίθενται στη λίστα.
Όπως αναφέρουν πήγες της αγοράς, σύντομα αναμένεται ο αριθμός να ξεπεράσει τον αρχικό στόχο των 600 κωδικών.
Καταναλωτικές συνήθειες και Τουρισμός αυξάνουν την κερδοφορία των σούπερ μάρκετ
Παρότι οι πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να πιέζουν τους καταναλωτές, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ και γενικότερα στο οργανωμένο Λιανεμπόριο αναπτύσσονται με ρυθμό της τάξεως του 3,3% σε αξία και του 3% σε όγκο το τρέχον έτος, και ακόμη μεγαλύτερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Τα στοιχεία που παρουσίασαν οι εταιρίες μετρήσεων Circana και NielsenΙQ, στο πλαίσιο του 15ου Συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ, δείχνουν πως παρά τις σημαντικές «κρίσεις» που έχουν μεσολαβήσει κατά τη διάρκεια δύο δεκαετιών, με πιο πρόσφατη την ενεργειακή – πληθωριστική της τελευταίας τριετίας, η κατανάλωση στην εγχώρια αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, «αντέχει».
Οι παράγοντες στους οποίους αποδίδεται το γεγονός είναι οι συνήθειες που έχουν υιοθετήσει στις αγορές τους οι καταναλωτές εν μέσω των διαδοχικών κρίσεων της τελευταίας 20ετίας, αλλά και η επίδραση της διαρκώς ανοδικής πορείας του Τουρισμού.
Για τρίτη χρονιά εορταστικά «καλάθια»
Και φέτος το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένεται να προχωρήσει στην εφαρμογή εορταστικών «καλαθιών», με στόχο να διευκολυνθούν οι αγορές των καταναλωτών ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Η σχετική δράση θα εφαρμοστεί για τρίτη διαδοχική χρονιά, ενώ αναμένεται να τεθεί σε ισχύ περί τα μέσα Δεκεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι το «καλάθι των Χριστουγέννων» αποτελεί την εορταστική εκδοχή της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού», με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων στα βασικά είδη διατροφής που χρειάζεται κάθε νοικοκυριό για το εορταστικό τραπέζι.
Στόχος είναι το νέο «καλάθι των Χριστουγέννων» να έχει την ίδια σύσταση με το περσινό και να κινηθεί στο ίδιο εύρος τιμών.
Πέρσι η πρωτοβουλία τέθηκε σε ισχύ από τις 13 Δεκεμβρίου 2023 έως και τις 3 Ιανουαρίου 2024, με το «καλάθι» να περιλαμβάνει έξι βασικές για το εορταστικό τραπέζι κατηγορίες τροφίμων, και συγκεκριμένα: αρνί, κατσίκι, γαλοπούλα, τσουρέκι, βασιλόπιτα, σοκολάτα.
Την πρώτη χρονιά της εφαρμογής του το «καλάθι των Χριστουγέννων» τέθηκε σε ισχύ από τις 14 Δεκεμβρίου 2022 έως και τις 4 Ιανουαρίου 2023, με προϊόντα όπως η γαλοπούλα, το μοσχάρι, το τσουρέκι ή η βασιλόπιτα και η σοκολάτα.
Εκτός από το «καλάθι των Χριστουγέννων» δεν αποκλείεται να τεθεί σε ισχύ και το «καλάθι του αϊ-Βασίλη», που αφορά στην αγορά παιδικών παιχνιδιών, αποκλειστικά για την περίοδο των γιορτών.
Σε αυτό συμμετέχουν πολλές αλυσίδες παιχνιδιών – μικρότερες και μεγαλύτερες– καθώς και γνωστές αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών.
Πέρσι, το «καλάθι του αϊ-Βασίλη» τέθηκε σε ισχύ στις 15 Δεκεμβρίου 2023 και διήρκησε έως και τις 11 Ιανουαρίου 2024.
Οι κατηγορίες, όπως ίσχυαν πέρσι, είναι: επιτραπέζια παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα, παιχνίδια μίμησης, βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας, οχήματα – τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια, λούτρινα και μουσικά παιχνίδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου