Παρασκευή 2 Μαΐου 2025

«Nαύαρχος σε Γεραπετρίτη: H Διχοτόμηση Φρεγατών και Αναδρομικών»


 Στον Γιώργο Γεραπετρίτη απάντησε με σθένος ο ναύαρχος Χρήστος Καραδήμας, αναφορικά με την ερώτηση που απηύθυνε στους συνταξιούχους: «Θέλετε φρεγάτες ή αναδρομικά;». Ο συγκεκριμένος ναύαρχος, γνωστός για τη σαφήνεια και την ειλικρίνειά του, εξέφρασε μέσω Facebook τη θέση του: «Θέλουμε και φρεγάτες και αναδρομικά και του παπά τα μάτια.Προσωπικά, θα σας χάριζα τα αναδρομικά μου εάν μου κάνατε μια υπόκλιση στυλ Ερντογάν. Λιγότερη έπαρση και αλαζονεία, συνοδευόμενη από ισχυρή δόση σοβαρότητας δεν θα έβλαπτε, κύριε Γεραπετρίτη».


Η τοποθέτηση αυτή έχει προκαλέσει θετική ανταπόκριση από τους συναδέλφους του ναυάρχου, οι περισσότεροι εκ των οποίων ανήκουν στη μεγάλη συντηρητική παράταξη που παραδοσιακά υποστηρίζει τη Νέα Δημοκρατία. Αξιοσημείωτο είναι ότι η τρέχουσα γενιά ναυάρχων – όπως συνέβη και με την προηγούμενη – δεν αποδέχεται παρεμβάσεις στο έργο τους ούτε επιτρέπει εξωτερικές επιρροές. Η αντίληψή τους είναι ότι το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) διαθέτει την απαιτούμενη γνώση για τις επιχειρησιακές ανάγκες της χώρας και επομένως αυτοί καθορίζουν πότε και ποια οπλικά συστήματα είναι απαραίτητα για τον εκσυγχρονισμό της Πολεμικής Ναυτικής Δυνάμεως.



Όταν οι πολιτικοί προσπαθούν να προωθήσουν υλικά που δεν έχουν εγκριθεί από τους στρατιωτικούς αξιωματούχους, τότε οι τελευταίοι αντιδρούν δυναμικά. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού συνέβη το 1991 κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη όταν υπήρξε προσπάθεια αγοράς επιθετικών ελικοπτέρων Caman ενώ το ΑΝΣ είχε ήδη προκρίνει τα Sikorsky βάσει των τεχνικών χαρακτηριστικών τους καθώς επίσης των επιχειρησιακών απαιτήσεων.


Παρά το γεγονός ότι σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες στο ΑΝΣ ανήκαν στην Νέα Δημοκρατία κομματικά, αρνήθηκαν κατηγορηματικά να υπογράψουν για την αγορά των Caman! Την κατάσταση έλυσε η παρέμβαση του ναυτικού ακόλουθου Διονύση Χατζιδάκη (μετέπειτα δήμαρχος), ο οποίος ανέλαβε ρόλο διαμεσολαβητή μεταξύ του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και των ανώτερων αξιωματικών ώστε τελικά η κυβέρνηση να συμφωνήσει στην αγορά των Sikorsky αντί αυτών που αρχικώς είχαν προγραμματιστεί.

Η ιστορία γύρω από την επιλογή των ελικοπτέρων Sikorsky υπογραμμίζει πόσο σημαντικό είναι στις διαδικασίες προμηθειών οπλικών συστημάτων οι στρατιωτικοί φορείς να έχουν τον πρώτο λόγο σε συμβουλευτικό επίπεδο σε σχέση με τις πολιτικές αρχές. Όσο αφορά το γνωστό δίλημμα «κανόνια ή βούτυρο», αυτό προκαλεί κυρίως δυσαρέσκεια στους στρατιωτικούς διότι αυτοί κατανοούν καλύτερα τις πραγματικές ανάγκες της άμυνας καθώς επίσης ποιες αγορές είναι ουσιώδεις ή όχι προς όφελος άλλων συμφερόντων. Είναι ξεκάθαρο: χωρίς βούτυρο τα κανόνια δεν μπορούν ν’ αποτελέσουν λειτουργικό εργαλείο κι αντίστοιχα χωρίς κανόνια η εξασφάλιση βούτυρου παραμένει αμφίβολη.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις