Πέντε σημαντικές ιατρικές εταιρείες της Γαλλίας, καλώντας την προσοχή των νέων γονέων, των εκπαιδευτικών, του ιατρικού και θεραπευτικού προσωπικού, καθώς και των πολιτικών υπευθύνων, απευθύνουν δραματική έκκληση για την προστασία της υγείας των παιδιών, προειδοποιώντας για τους κινδύνους που εγκυμονεί η πρόωρη και συνεχής έκθεση των παιδιών σε οθόνες υπολογιστών, τηλεοράσεων, βιντεοπαιχνιδιών και κινητών τηλεφώνων. Η έκκληση τονίζει ότι τα παιδιά δεν θα πρέπει να εκτίθενται καθόλου σε αυτές τις οθόνες πριν από την ηλικία των έξι ετών, καθώς η αλληλεπίδραση με τις οθόνες μπορεί να τροποποιήσει μόνιμα τις πνευματικές τους ικανότητες και να επιφέρει σοβαρές συνέπειες στην ανάπτυξή τους.
Η έκκληση συνυπογράφεται από τις Γαλλικές Εταιρείες Οφθαλμολογίας, Παιδιατρικής, Δημόσιας Υγείας, Ψυχιατρικής του Παιδιού και του Εφήβου και τη Γαλλόφωνη Εταιρεία Υγείας και Περιβάλλοντος. Σημειώνεται ότι οι συνέπειες της πρώιμης και παρατεταμένης έκθεσης σε οθόνες έχουν ήδη τεκμηριωθεί και έχουν σοβαρά επιπτώσεις στην ανάπτυξη μιας πρώτης γενιάς παιδιών, η οποία υπέφερε λόγω της άγνοιας και των εσφαλμένων αντιλήψεων για τη χρήση της τεχνολογίας. Η επιστημονική κοινότητα επισημαίνει ότι οι νέες τεχνολογίες, ακόμη και αν προσφέρουν «εκπαιδευτικό» περιεχόμενο, δεν είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες του αναπτυσσόμενου εγκεφάλου ενός παιδιού, ο οποίος είναι θεμελιωδώς διαφορετικός από τον εγκέφαλο του ενήλικα.
Η έκκληση υπενθυμίζει ότι κάθε μέρα, οι επαγγελματίες υγείας, όπως παιδίατροι, παιδοψυχίατροι, νευροπαιδίατροι, εργοθεραπευτές και νηπιαγωγοί, παρατηρούν τις αρνητικές συνέπειες της συχνής έκθεσης των παιδιών σε οθόνες πριν την ηλικία του δημοτικού σχολείου. Αυτές οι συνέπειες περιλαμβάνουν καθυστερήσεις στην ανάπτυξη της γλώσσας, προβλήματα συγκέντρωσης, υπερκινητικότητα και άλλες ψυχολογικές και αναπτυξιακές διαταραχές. Επιπλέον, αναγνωρίζεται ότι η μόνη εξαίρεση αφορά ειδικά ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιούνται για παιδιά με προβλήματα νευροανάπτυξης και ειδικές ανάγκες, και μάλιστα αυτά τα εργαλεία πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο κατόπιν ιατρικής συνταγής και υπό την καθοδήγηση ειδικών.
Επιπλέον, οι νέες επιστημονικές μελέτες συνεχώς επισημαίνουν ότι ακόμη και η σύντομη αλλά επαναλαμβανόμενη έκθεση σε οθόνες, σε παιδιά κάτω των έξι ετών, έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, συναισθηματικής νοημοσύνης, ευφυΐας, νευρολογικής συγκρότησης και σωματικής υγείας. Ιδιαίτερα επιβαρυντική είναι η κατάσταση σε νοικοκυριά χαμηλού κοινωνικοοικονομικού επιπέδου, όπου η έκθεση σε οθόνες είναι συχνότερη, συμβάλλοντας στην ενίσχυση των κοινωνικών ανισοτήτων.
Οι γαλλικές ιατρικές εταιρείες προειδοποιούν για την ανάγκη άμεσης δράσης, ώστε να προστατευθεί η ανάπτυξη των παιδιών και να περιοριστούν οι αρνητικές συνέπειες που απορρέουν από την υπερβολική έκθεση στις οθόνες σε τόσο πρώιμο στάδιο της ζωής τους.
Τα έξι πρώτα χρόνια είναι θεμελιώδους σημασίας για το παιδί. Οι οθόνες, όποια κι αν είναι η μορφή τους (τηλεόραση, τάμπλετ, τηλέφωνο) όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών, αλλά επηρεάζουν και τροποποιούν την οικοδόμηση του εγκεφάλου τους. Ο διαρκής βομβαρδισμός με εικόνες, παιχνίδια, ταινίες, ένα πλήθος από φωτεινές και ηχητικές διεγέρσεις, συλλαμβάνουν και αιχμαλωτίζουν την προσοχή του παιδιού. Όλη αυτή η υπερδιέγερση οδηγεί πολύ γρήγορα στον κορεσμό την ικανότητα του παιδιού να επεξεργάζεται πληροφορίες, εξαντλεί τις αντιληπτικές του ικανότητες και το καθιστά ανίκανο να αντιληφθεί και να μάθει οτιδήποτε. Αυτή η ροή υπονομεύει τις νευρωνικές συνδέσεις και μπορεί να αλλάξει μόνιμα τη λειτουργία του εγκεφάλου του.
Από την άλλη μεριά, οι δραστηριότητες στις οθόνες είναι πολύ φτωχές, περιορίζοντας το κέντρο τού ενδιαφέροντος και το οπτικό πεδίο του παιδιού σε μερικά τετραγωνικά εκατοστά, ενώ δεν θέτουν στη διάθεσή του παρά δισδιάστατες εικόνες και μαγνητοφωνημένους ήχους, χωρίς εσωτερική λογική, πολύ μακριά από τις φυσικές ενδοοικογενειακές αλληλεπιδράσεις και τον πλούτο της «αληθινής ζωής». Η οθόνη επηρεάζει κατά τρόπο μη αντιστρέψιμο τον όγκο και την ποιότητα των ενδοοικογενειακών αλληλεπιδράσεων, που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη της γλώσσας και των ικανοτήτων κοινωνικότητας και σχέσεων. Όταν λείπουν τα λόγια, τα εγκεφαλικά δίκτυα της γλώσσας οικοδομούνται άσχημα, συνιστώντας μια αληθινή απειλή στη μεταγενέστερη ανάπτυξη.
Επιπλέον, τα ίδια τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να βλάψουν τη φυσική υγεία του παιδιού, να αυξήσουν τον κίνδυνο μυωπίας, να βλάψουν την ανάπτυξη του αμφιβληστροειδούς, να οδηγήσουν σε τροποποίηση της ευαισθησίας του στα χρώματα. Ο ύπνος επίσης διαταράσσεται από την παρακολούθηση οθονών, ιδίως στο τέλος της ημέρας.
Υπό το φως των παραπάνω, η έκκληση προσθέτει ότι η σημερινή προτροπή μη χρήσης ψηφιακών προϊόντων από παιδιά κάτω των τριών ετών να γίνει κάτω των έξι ετών. Ολόκληρο το κείμενο της έκκλησης, μαζί με ενδεικτική βιβλιογραφία, μπορείτε να το διαβάσετε εδώ.
Περισσότερες πληροφορίες και βιβλιογραφία μπορείτε να ζητήσετε από τη νευρολόγο Σερβάν Μουτόν (Servane Mouton, servane.mouton@protonmail.com), συμπρόεδρο της επιτροπής για τη μελέτη των επιπτώσεων από τις οθόνες.
Πέρυσι, μια έκθεση που συντάχθηκε κατά παραγγελία του Γάλλου Προέδρου διαπίστωσε ότι οι Γάλλοι μεταξύ τριών και έξι ετών περνούσαν κατά μέσο όρο μία ώρα και 47 λεπτά την ημέρα μπροστά σε μια οθόνη. Το στοιχείο αυτό αφορά την περίοδο 2014-15, την τελευταία για την οποία υπάρχουν στοιχεία. Ο πρώην πρωθυπουργός Γκαμπριέλ Ατάλ, εξάλλου, πρότεινε την απαγόρευση πρόσβασης παιδιών κάτω των 15 χρόνων στα κοινωνικά δίκτυα και την απαγόρευση πρόσβασης των παιδιών 15-18 ετών μετά τις 10 το βράδυ.
Δρακόντεια μέτρα κατά της χρήσης βιντεοπαιχνιδιών από παιδιά και εφήβους έχει πάρει εξάλλου εδώ και χρόνια η Κίνα, επιτρέποντας τη χρήση βιντεοπαιχνιδιών μόνο μία ώρα το βράδυ της Παρασκευής και του Σαββάτου. Όσο για την αύξηση των κρουσμάτων κατάθλιψης και αυτοκτονιών, αλλά και την ένταση των φαινομένων αποβλάκωσης των ανηλίκων λόγω της χρήσης κινητών τηλεφώνων και social media έχουν επίσης τεκμηριωθεί εδώ και χρόνια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου