Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025

Αποκάλυψη – σοκ! Η οικογένεια Λάτση μετέφερε με τα πλοία της, πολεμικό εξοπλισμό στο Ισραήλ – Μεταφερόταν με τρένα στον Πειραιά με κοντέινερ της ισραηλινής εταιρείας ZIM


 Πριν λίγες μέρες η Εισαγγελία Πειραιά κάλεσε σε απολογία τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Πειραιά Μάρκο Μπεκρή. Αιτία ήταν η κινητοποίηση των λιμενεργατών του Πειραιά έναν χρόνο νωρίτερα (στις 17 Οκτωβρίου 2024) υπό την ΕΝΕΔΕΠ (το σωματείο λιμενεργατών στο οποίο είναι επικεφαλής ο κ. Μπεκρής), η οποία είχε ως αποτέλεσμα να εμποδιστεί η φόρτωση πλοίου με στρατιωτικό υλικό που είχε προορισμό το Ισραήλ. 

Τα βασικά γεγονότα της κινητοποίησης τον Οκτώβριο του 2024 είναι γνωστά από τότε: Ένα φορτίο 22 τόνων πυρομαχικών διέτρεξε την Ελλάδα σιδηροδρομικώς και μέσω Πειραιά θα μεταφερόταν στο Ισραήλ – ενώ διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΟΗΕ και το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, κατηγορούσαν το Ισραήλ για εγκλήματα πολέμου. Όμως, δεν ήταν γνωστό ποιος θα μετέφερε το φορτίο. 

Το Reporters United τεκμηριώνει ότι:

  • Το πλοίο που θα μετέφερε τα πυρομαχικά ανήκε (και ανήκει) σε μία από τις ισχυρότερες επιχειρηματικές οικογένειες της Ελλάδας, την οικογένεια Λάτση. 
  • Η ναυτιλιακή εταιρεία της οικογένειας Λάτση χρονοναυλώνει, από το 2022 ώς σήμερα, δύο πλοία της στη μεγαλύτερη ισραηλινή εταιρεία κοντέινερ, τη ZIM.
  • Το κοντέινερ με τα πυρομαχικά ήταν κατά τον κρίσιμο χρόνο (τον Οκτώβριο του 2024) μισθωμένο στη ZIM, που από το 1991 έχει υπογράψει σύμβαση με το ισραηλινό υπουργείο Άμυνας για τη μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού μεταξύ ΗΠΑ και Ισραήλ. 

Σημείωση: Τα δύο πλοία συμφερόντων Λάτση, παρότι χρονοναυλωμένα στη ΖΙΜ, εταιρεία-μεταφορέα του υπουργείου Άμυνας του Ισραήλ, δεν σημαίνει ότι μεταφέρουν μόνο στρατιωτικό υλικό, καθώς η ZIM μεταφέρει κοντέινερ όλων των ειδών.


Το μεσημέρι της 17ης Οκτωβρίου του 2024, το πλοίο Marla Bull έδεσε στη δυτική πλευρά της Προβλήτας ΙΙΙ του σταθμού κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά. 

Από εκεί θα φόρτωνε εμπορεύματα με τελικό προορισμό το Ισραήλ. Όμως, ένα από τα εμπορευματοκιβώτια δεν φορτώθηκε ποτέ στο πλοίο. Το βράδυ της ίδιας μέρας καλύφθηκε με συνθήματα, φόρεσε τη σημαία της Παλαιστίνης και παρέμεινε στο λιμάνι μέχρι την απομάκρυνσή του. 

Το εμπορευματοκιβώτιο, σύμφωνα με τους λιμενεργάτες και τους εργαζομένους του Πειραιά που κινητοποιήθηκαν για να εμποδίσουν τη φόρτωσή του στο Marla Bull, περιείχε 22 τόνους πυρομαχικών (σφαίρες).

Το φορτίο είχε φτάσει στον Πειραιά σιδηροδρομικώς από τη Βόρεια Μακεδονίαμέσα σε κοντέινερ μισθωμένο στην εταιρεία ZIM Integrated Shipping Services, και επρόκειτο να μεταφερθεί στο Ισραήλ μέσω του πλοίου Marla Bull που εκτελούσε δρομολόγιο της ΖΙΜ.

Φωτογραφία: Aljaz Hrvatin / Shipspotting.com

Η συνεργασία Λάτση με την ισραηλινή ZIM

«Δεν επιτρέπεται να επιβεβαιώνουμε ή να διαψεύδουμε πληροφορίες για το περιεχόμενο των φορτίων, την αποκλειστική ευθύνη των οποίων έχουν οι διακινήτριες εταιρείες και εν προκειμένω η εταιρεία ZIM»

Marla Dry Bulk Shipmanagement στο Reporters United

Το πλοίο Marla Bull (ΙΜΟ 9932945), καθώς και το αδελφό πλοίο Marla Tiger, με διαχειρίστρια εταιρεία τη Marla Dry Bulk Shipmanagement, ανήκουν από το 2022 στην οικογένεια Λάτση, μία από τις ισχυρότερες επιχειρηματικές οικογένειες της χώρας. 

Αν και κανένα από τα δύο πλοία δεν εμφανίζεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η ίδια μας επιβεβαίωσε την ιδιοκτησία της, η οποία τεκμηριώνεται και από τη διεθνή ναυτιλιακή βάση Equasis, όπου εμφανίζεται ως διαχειρίστριά τους από τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο του 2022 αντίστοιχα.

Για το περιεχόμενο του επίμαχου φορτίου ρωτήσαμε τη διαχειρίστρια του Marla Bull, τη Marla Dry Bulk Shipmanagement, συμφερόντων της οικογένειας Λάτση. 

Στις απαντήσεις της η εταιρεία παρέλειψε να αναφερθεί σε αυτό το ερώτημα. Επανήλθαμε με δεύτερο ερώτημα, ζητώντας να διαψεύσει τις πληροφορίες ότι περιείχε πυρομαχικά. 

«Δεν επιτρέπεται να επιβεβαιώνουμε ή να διαψεύδουμε πληροφορίες για το περιεχόμενο των φορτίων, την αποκλειστική ευθύνη των οποίων έχουν οι διακινήτριες εταιρείες και εν προκειμένω η εταιρεία ZIM», απάντησε η εταιρεία. 

Μας επιβεβαίωσε όμως ότι το συγκεκριμένο φορτίο «ουδέποτε φορτώθηκε σε κανένα από τα δύο υπό διαχείρισή της πλοία». Το φορτίο όντως δεν φορτώθηκε στο πλοίο, αλλά αυτό οφείλεται στην παρέμβαση των λιμενεργατών.

Και τα δύο πλοία είναι χρονοναυλωμένα από την εταιρεία ZIM, «με ναυλώσεις που είχαν συμφωνηθεί από το έτος 2021», μας δήλωσε η εταιρεία.

Μπορέσαμε να εντοπίσουμε την πρώτη καταγεγραμμένη παρουσία των πλοίων Marla Bull και Marla Tiger στα δημοσιευμένα δρομολόγια της ZIM τον Αύγουστο του 2023. Μέχρι τότε, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, και τα δύο πλοία είχαν ήδη εκτελέσει πάνω από 20 δρομολόγια το καθένα.

Στις 17 Οκτωβρίου 2024 το Marla Bull εκτελούσε το 69ο δρομολόγιο, καθώς εντοπίζεται στο δημοσιευμένο πρόγραμμα αφίξεων στο λιμάνι του Πειραιά του ελληνικού παραρτήματος της ZIM. 

Πρόγραμμα αφίξεων της ZIM. Πηγή: ZIM

Το ταξίδι του εντασσόταν στη γραμμή «Turkey Black Sea Express (TBX)», η οποία σύμφωνα με τη ZIM συνδέει τα λιμάνια του Ισραήλ, της Ρουμανίας, της Τουρκίας, της Ελλάδας και της Αιγύπτου. 

Πράγματι, σύμφωνα με την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic, πριν φτάσει στη δυτική πλευρά της Προβλήτας ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά, το Marla Bull μετέφερε φορτία από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, τα οποία φαίνεται να ξεφόρτωσε στο ισραηλινό λιμάνι Ασντόντ.

Η ΖΙΜ και τα στρατιωτικά φορτία
Σύμφωνα με στοιχεία που δίνει η εταιρεία ΖΙΜ στην ιστοσελίδα της για τα δρομολόγια των διεθνών γραμμών της, φορτία φτάνουν στο Ισραήλ μέσω οκτώ διαφορετικών γραμμών. Πέντε από αυτές (TBX, PLX, ZIX, WTX και ZCA) συνδέουν τα λιμάνια του Ισραήλ με το λιμάνι του Πειραιά.

Η γραμμή της ΖΙΜ με το όνομα ZCA συνδέει το Ισραήλ με τα λιμάνια του μεγαλύτερου (στρατιωτικού) συμμάχου του, των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η ισραηλινή -και μέχρι το 2004 κρατική- ZIM, από κοινού με τη δανέζικη Maersk (κι αυτή από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως), συμμετέχει στη συμφωνία Israel Carrier Association από το 1991. Η συμφωνία αφορά τη μεταφορά στρατιωτικών φορτίων, για λογαριασμό του ισραηλινού υπουργείου Άμυνας, μεταξύ ΗΠΑ και Ισραήλ, υπό την εποπτεία της Ομοσπονδιακής Ναυτιλιακής Επιτροπής των ΗΠΑ (FMC).

Απόσπασμα από την τελευταία τροποποίηση της συμφωνίας Israel Carrier Association, με αριθμό 011346-025, το 2017. Πηγή: FMC.gov

Σύμφωνα με το έγγραφο της συμφωνίας, η σύμβαση δεν έχει ημερομηνία λήξης και «μπορεί να τερματιστεί ανά πάσα στιγμή με την κατάλληλη τροποποίηση ή ειδοποίηση προς την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ». Μέχρι και την ημέρα του ρεπορτάζ δεν φαίνεται να υπάρχει σχετική ανάρτηση στο αντίστοιχο αμερικανικό ΦΕΚ.

Υπάρχουν πολλές αναφορές για τα στρατιωτικά φορτία που μεταφέρει η ΖΙΜ είτε μέσω των πλοίων της είτε μέσω όσων ναυλώνει, διεθνώς:

  1. Από τον Μάρτιο του 2024 μέχρι και τον Αύγουστο του 2025, έκθεση των ακτιβιστικών οργανώσεων Palestinian Youth Movement, World Beyond War, καθώς και της καμπάνιας Arms Embargo Now, εντοπίζει δύο πλοία της ΖΙΜ σε μεταφορές στρατιωτικών φορτίων για λογαριασμό των ισραηλινών οπλοβιομηχανιών Elta και Elbit. Τα φορτία είχαν φτάσει σιδηροδρομικώς στο λιμάνι Χάλιφαξ του Καναδά, με προορισμό τη Χάιφα και το Ασντόντ στο Ισραήλ.
  2. Τον Μάιο του 2024, 10 ευρωπαϊκές οργανώσεις προσέφυγαν στη βελγική δικαιοσύνη κατά της ZIM για παράνομες μεταφορές 246 τόνων πυρομαχικών, μέσω του λιμανιού της Αμβέρσας, προς τα ισραηλινά λιμάνια Ασντόντ και Χάιφα. Το περιστατικό αναφέρεται και στην ετήσια έκθεση της ZIM για το 2023, η οποία επιβεβαιώνει τη «μεταφορά στρατιωτικών φορτίων».
  3. Στις 5 Ιουνίου 2025 το εργατικό σωματείο στο γαλλικό λιμάνι Φος-σουρ-Μερ (Fos-sur-Mer) εμπόδισε τη φόρτωση περίπου 14 τόνων στρατιωτικού εξοπλισμού στο πλοίο Contship Era, χρονοναυλωμένο από τη ZIM και με τελικό προορισμό τη Χάιφα. Σύμφωνα με το γαλλικό μέσο Disclose και το ιρλανδικό μέσο The Ditch, το φορτίο είχε ως παραλήπτρια τη θυγατρική της Elbit, την Israel Military Industries (IMI), η οποία αυτοπροσδιορίζεται ως «αποκλειστική προμηθεύτρια πυρομαχικών μικρού διαμετρήματος του ισραηλινού στρατού (IDF)».
  4. Τον Αύγουστο του 2025, σύμφωνα με το The Ditch, πλοίο της ZIM χρησιμοποίησε το λιμάνι Κόπερ στη Σλοβενία για να στείλει στρατιωτικό εξοπλισμό στο Ισραήλ, μία εβδομάδα αφότου η σλοβενική κυβέρνηση ανακοίνωσε εμπάργκο στο εμπόριο όπλων με το Ισραήλ.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις