Πληθαίνουν οι φωνές για τον δημοσιονομικό «εκτροχιασμό» της Ευρωζώνης, με τις ανησυχίες να κορυφώνονται τα επόμενα χρόνια (κυρίως από το 2027 και μετά), όταν θα πάψει να υπάρχει το «χρηματοδοτικό μαξιλαράκι» του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ήδη, σύμφωνα με εκθέσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, σε κράτη όπως η Ελλάδα, η απουσία του Ταμείου Ανάκαμψης θα κοστίσει στον ρυθμό ανάπτυξης.
Ωστόσο η ζημιά, από τον καταιγισμό αυτοκτονικών οικονομικών μέτρων στην Ε.Ε., έχει ήδη γίνει και πολλά κράτη τελούν υπό καθεστώς ενός άτυπου μνημονίου!
Θυμίζουμε πως αμέσως μετά την πανδημία, όταν έληξε η «περίοδος χάριτος» για τα κράτη, οι Βρυξέλλες έθεσαν το όριο του 3% στο δημοσιονομικό έλλειμμα. Πρόκειται για τη Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος.
Από το 2024, όποιο κράτος-μέλος της Ευρωζώνης ξεπερνάει αυτό το όριο αμέσως μπαίνει σε ένα «μνημονιακό καθεστώς».
Η διαδικασία είναι γνωστή στην Ελλάδα από την περασμένη δεκαετία: Προειδοποιητικές εκθέσεις, τελεσίγραφο και… κυρώσεις.
Ανάλογες διαδικασίες έχουν κινηθεί μέχρι στιγμής για:
- Αυστρία
- Βέλγιο
- Γαλλία
- Ιταλία
- Ουγγαρία
- Μάλτα
- Σλοβακία
- Ρουμανία
- Πολωνία
Σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ε.Ε.:
«Η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (ΔΥΕ) είναι ένας μηχανισμός που σχεδιάστηκε για να διασφαλίζει ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ θα επαναφέρουν ή θα διατηρούν την πειθαρχία όσον αφορά τους προϋπολογισμούς των κυβερνήσεών τους.
Τα κράτη μέλη θεωρούν τις οικονομικές και δημοσιονομικές πολιτικές εξαιρετικά σημαντικές. Τις αντιμετωπίζουν ως ζήτημα κοινού ενδιαφέροντος. Για τον περιορισμό του δημόσιου ελλείμματος και του δημόσιου χρέους, τα κράτη μέλη έχουν συμφωνήσει τιμές αναφοράς, τις οποίες έχουν κατοχυρώσει στις Συνθήκες της ΕΕ: 3% για τον λόγο του ελλείμματος και 60% για τον λόγο χρέους
Επιδίωξη της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος είναι να αποτρέπει υπερβολικά δημόσια ελλείμματα και, όταν αυτά προκύπτουν, να οδηγεί στη διόρθωσή τους. Οι κανόνες της ΔΥΕ καθορίζονται στο «διορθωτικό σκέλος» του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ), το οποίο αναθεωρήθηκε πρόσφατα.
Το νέο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, το οποίο ισχύει από τις 30 Απριλίου 2024, έχει αλλάξει τον τρόπο διεξαγωγής της ΔΥΕ.
Εάν, έχοντας εξετάσει όλους τους σχετικούς παράγοντες, η Επιτροπή κρίνει ότι πρέπει να κινηθεί διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος για ένα κράτος μέλος, ενημερώνει σχετικά το Συμβούλιο και προτείνει να εκδοθεί απόφαση του Συμβουλίου με την οποία διαπιστώνεται η ύπαρξη υπερβολικού ελλείμματος στο εν λόγω κράτος μέλος.
Εάν το Συμβούλιο καταλήξει στο συμπέρασμα ότι υπάρχει υπερβολικό έλλειμμα, εκδίδει σύσταση, βάσει πρότασης της Επιτροπής, στην οποία καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να διορθωθεί η κατάσταση. Η σύσταση μπορεί να περιλαμβάνει διορθωτική δημοσιονομική πορεία, εκφρασμένη σε αριθμητικούς όρους, και συγκεκριμένη προθεσμία (σ.σ. δηλαδή μέτρα λιτότητας).
Στη συνέχεια, εναπόκειται στο ενδιαφερόμενο κράτος μέλος να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες εντός έξι μηνών.
Εάν, κατά τη λήξη της προθεσμίας, δεν έχουν ληφθεί αποτελεσματικά μέτρα ή εάν το κράτος μέλος δεν συμμορφωθεί με τη σύσταση, το Συμβούλιο μπορεί να επιβάλει κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένης, για τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, της επιβολής προστίμου έως και 0,05% του ΑΕΠ του προηγούμενου έτους.
Το πρόστιμο πρέπει να καταβάλλεται κάθε έξι μήνες έως ότου το Συμβούλιο εκτιμήσει ότι το συγκεκριμένο κράτος μέλος έχει λάβει αποτελεσματικά μέτρα. Εάν το κράτος μέλος εξακολουθεί να μην συμμορφώνεται, το Συμβούλιο έχει το δικαίωμα να εντείνει τις κυρώσεις».


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου