Μία από τις πιο φιλόδοξες επενδύσεις βιωσιμότητας που έχουν γινει ποτέ στον χώρο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών, ολοκλήρωσε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), υλοποιώντας 25 χρόνια νωρίτερα το πρόγραμμα Route 2025. Αλλάζει έτσι τα δεδομένα για τον ρόλο αεροδρομίων στη μάχη κατά της κλιματικής κρίσης.
Tο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθεριο Βενιζέλος» περνά σε καθεστώς μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, πολύ νωρίτερα από ό,τι προέβλεπαν οι διεθνείς δεσμεύσεις του κλάδου.
Πρόκειται για μια από τις πιο απαιτητικές και στρατηγικά τολμηρές επενδύσεις που έχουν υλοποιηθεί ποτέ στην ευρωπαϊκή αεροδρομιακή βιομηχανία, μετατρέποντας τον ΔΑΑ σε πρότυπο πράσινης μετάβασης και ενεργειακής αυτονομίας. Το εγχείρημα ολοκληρώθηκε 25 χρονια νωρίτερα πριν από τον αρχικό ορίζοντα του 2050 και κατατάσσει την Αθήνα σε μια εξαιρετικά περιορισμένη ομάδα αεροδρομίων διεθνώς που παράγουν το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουν εντός των εγκαταστάσεών τους.
Η μετάβαση αυτή δεν αποτελεί απλώς ένα περιβαλλοντικό ορόσημο, αλλά συμπίπτει και με το κλείσιμο ενός μακρού διοικητικού κύκλου, καθώς στις αρχές του 2026 ολοκληρώνεται η πολυετής θητεία του Γιάννη Παράσχη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του αεροδρομίου. Υπό τη διοίκησή του, ο ΔΑΑ έλαβε το 2019 μια συνειδητή απόφαση υψηλού ρίσκου, να μεταφέρει τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας από το μακρινό μέλλον στο άμεσο παρόν. Έξι μόλις μήνες μετά τη διεθνή συμφωνία της Λάρνακας για μηδενικές εκπομπές έως το 2050, το αεροδρόμιο της Αθήνας χάραξε έναν σαφή και μετρήσιμο δρόμο, τον οποίο ονόμασε Route 2025, ως συγκεκριμένο σχέδιο με αυστηρό χρονοδιάγραμμα.

Επένδυση ύψους 70 εκατ. ευρώ
Στην καρδιά αυτής της στρατηγικής βρέθηκε η επιλογή της αυτοπαραγωγής καθαρής ενέργειας μέσω εκτεταμένων φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων εντός του αεροδρομίου, σε συνδυασμό με την αποθήκευση ενέργειας και τη σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Με συνολική επένδυση που αγγίζει τα 70 εκατ. ευρώ και με τη στήριξη ευρωπαϊκών και εθνικών χρηματοδοτικών εργαλείων, το έργο εξελίχθηκε σε δύο διακριτές φάσεις, επιτρέποντας στον ΔΑΑ να καλύπτει αρχικά σχεδόν τη μισή κατανάλωσή του και, από το 2026, το σύνολό της. Η ετήσια παραγωγή ενέργειας αναμένεται να φτάνει τις 88.000 μεγαβατώρες, ποσότητα αντίστοιχη με τις ανάγκες δεκάδων χιλιάδων νοικοκυριών.
Η πλήρης ενεργειακή αυτάρκεια μηδενίζει τις έμμεσες εκπομπές που μέχρι πρόσφατα αποτελούσαν τη συντριπτική πλειονότητα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του αεροδρομίου, ενώ παράλληλα ενισχύεται η μείωση των άμεσων ρύπων μέσω ηλεκτροκίνητου στόλου και σύγχρονων συστημάτων θέρμανσης. Το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό. Σε μια περίοδο ενεργειακής αστάθειας, γεωπολιτικών εντάσεων και απρόβλεπτων κρίσεων, η επιλογή αυτή αποδείχθηκε και οικονομικά ανθεκτική, ενισχύοντας τη διεθνή εικόνα της Ελλάδας ως σύγχρονου και βιώσιμου τουριστικού προορισμού.
Πίσω από την επιτυχία του Route 2025 βρίσκεται ένα σύνθετο δίκτυο συνεργασιών με ρυθμιστικές αρχές, διαχειριστές δικτύων και θεσμικούς φορείς, που επέτρεψε την αδειοδότηση και τη διασύνδεση ενός έργου πρωτοφανούς κλίμακας. Όπως επισήμανε ο κ. Παράσχης το εγχείρημα αυτό ξεπερνά τα όρια μιας περιβαλλοντικής διάκρισης. Συνιστά μια στρατηγική επιλογή που επαναπροσδιορίζει τον ρόλο των αεροδρομίων ως ενεργειακών κόμβων και εργαστηρίων καινοτομίας, τοποθετώντας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας συζήτησης για το μέλλον των μεταφορών.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου