Τρίτη, 31 Δεκεμβρίου 2019

Με «EastMed» & επίσκεψη Νετανιάχου ξεκινάει το νέο έτος: Γεωπολιτική αναβάθμιση που την «ξεθώριασε» η Χάγη & η Λιβύη


Γράφει: Θεόφραστος Ανδρεόπουλος
Με πολύ σημαντικές εξελίξεις θα μπει ο νέος Χρόνος καθώς θα πραγματοποιηθεί η επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα από τις 2 έως τις 4 Ιανουαρίου του Ισραηλινού πρωθυπουργού Μπενιαμίν Νετανιάχου για να υπογραφεί η συμφωνία για τον East Med.

Ο αγωγός «ξεθώριασε» από την εθελοντική προσφυγή στην Χάγη (που ουσιαστικά ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός) και από την απραξία της ελληνικής κυβέρνησης (έως αδιαφορία) για να υποστηριχτεί ο στρατάρχης Χάφταρ στον πόλεμο κατά του φιλοτουρκικού GNA 

Όπως ανακοίνωσε η ισραηλινή πρεσβεία στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της παραμονής του ο πρωθυπουργός του Ισραήλ θα έχει διμερείς συναντήσεις με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη, με τους οποίους θα συζητήσει θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Επιπρόσθετα, ο κ. Νετανιάχου θα συμμετάσχει σε τριμερή σύνοδο με τους κ.κ. Μητσοτάκη και Αναστασιάδη.


Θα ακολουθήσουν η υπογραφή της Διακρατικής Συμφωνίας (IGA), Ισραήλ-Ελλάδας-Κύπρου για τον αγωγό East Med και κοινές δηλώσεις. 

Το κόστος του EastMed υπολογίζεται σε περίπου 7 δισεκατομμύρια δολάρια. Για να ολοκληρωθεί δε η κατασκευή του, θα χρειαστούν περίπου 2 με 3 χρόνια. Και άλλα 2 με 3 χρόνια (συνολικά δηλαδή περίπου 5 με 6), προκειμένου ο αγωγός να ξεκινήσει να λειτουργεί.

Θα έχει τη δυνατότητα/χωρητικότητα να μεταφέρει έως και 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ευρώπη ετησίως, καλύπτοντας έτσι ένα ποσοστό των ευρωπαϊκών αναγκών οι οποίες άλλωστε βαίνουν αυξανόμενες.

Εάν υλοποιηθεί, ο αγωγός EastMed θα είναι ο μεγαλύτερος σε μήκος - αλλά και ο βαθύτερος - υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου στον κόσμο. Το μήκος του θα αγγίζει τα 1.900 χιλιόμετρα, καθώς εκείνος θα ξεκινά από τη λεκάνη της Λεβαντίνης, περίπου 200 χιλιόμετρα δηλαδή νοτίως της Κύπρου, και θα καταλήγει στις ακτές της Απουλίας στην ανατολική Ιταλία μέσω Κύπρου, Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας.

Υποθαλάσσια θα είναι συνολικά τα 1.300 από τα 1.900 χιλιόμετρα του αγωγού, η πορεία του οποίου θα ακολουθεί τη «γραμμή» από το ισραηλινό κοίτασμα Λεβιάθαν έως την Κύπρο (200 χλμ.), στη συνέχεια από την Κύπρο έως την Κρήτη (700 χλμ.) και ακολούθως από την Κρήτη έως την Πελοπόννησο (400 χλμ.). Όσο για το βάθος του EastMed, εκείνο σε κάποια σημεία θα αγγίζει, ή ακόμη και θα ξεπερνά, τα 3 χιλιόμετρα. 

Θεωρητικά πρόκειται για ένα πολύ ισχυρό γεωπολιτικό «χαρτί» εάν ήμασταν μια κανονική χώρα. Όμως δεν είμαστε...

Τι θα προσφέρει ο αγωγός από μόνος του από την στιγμή που εμείς οι ίδιοι «παραδοθήκαμε» άνευ τουφεκιάς και παρακαλάμε πλέον την Τουρκία για να πάμε μαζί στην Χάγη να λύσουμε τις «διαφορές» μας!

Ποιες διαφορές; Διαφορές υπάρχουν επί πραγμάτων που δεν έχει οριστεί που ανήκουν. Εδώ όμως μιλάμε για τα δικά μας κυριαρχικά δικαιώματα. Είναι δυνατόν να μας πάρει ποτέ κανείς στα σοβαρά;

Θεωρητικά τουλάχιστον ο EastMed θα μπορούσε να είναι το σημείο «εκκίνησης» της αναβάθμισης της χώρας, αλλά πρώτα θα πρέπει να υπερασπισθούμε τα συμφέροντά μας στην Λιβύη και όπου χρειαστεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις