Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2021

Το σχέδιο Ιταλίας – ΗΠΑ για τα ναυπηγεία και οι προβληματισμοί του Πολεμικού Ναυτικού

 


Του Χρήστου Μαζανίτη

Από το απόγευμα της Τρίτης, στο Πολεμικό Ναυτικό επικρατεί ένας ευχάριστος πονοκέφαλος. Κι αυτό διότι μετά την

κατάθεση πρότασης από Ιταλία – ΗΠΑ για την ναυπήγηση τεσσάρων κορβετών και την αναβάθμιση των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ υπάρχουν τρεις προτάσεις (μαζί τους Γάλλους και του Ολλανδούς), οι οποίες σε κάθε περίπτωση προσδίδουν πολλά πλεονεκτήματα και δυνατότητες στον Στόλο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, η πρότασης της ONEX – Fincantieri για τις φρεγάτες DOHA και την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, έγινε αποδεκτή με ιδιαίτερη χαρά. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν μπορεί να θεωρηθεί και ως δεδομένη.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση περιλαμβάνει περίπου 350 εκατ. ευρώ κόστος ναυπήγησης με οπλικά για την κάθε κορβέτα και συνολικά 300 εκατ. για την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ. Η πρόταση είναι κατά πολύ δηλαδή κάτω από τα 2 δις που έχει θέσει ως ταβάνι το ΠΝ.

Ωστόσο, υπάρχουν 2 προβληματισμοί στους κύκλους του Ναυτικού. Ο πρώτος έχει να κάνει με την διαμόρφωση των οπλικών συστημάτων, αν θα φέρουν για παράδειγμα Aster 30 ή MICA και πόσο επιπλέον θα κοστίσει η τυχόν προσθήκη επιπλέον απαιτήσεων από το Ναυτικό.

Το δεύτερο σημείο στο οποίο στέκονται έχει να κάνει με την υποστήριξη (Follow on Support) που δεν αναφέρεται επίσης.

Σε ότι αφορά το πρώτο σκέλος, οι πληροφορίες του enikos.gr αναφέρουν ότι οι λεπτομέρειες – που κρατούνται ως επτασφράγιστο μυστικό από την κοινοπραξία – θα τεθούν υπόψιν του Ναυτικού κατά την διάρκεια της διαπραγμάτευσης. Σε κάθε περίπτωση, όπως μας επισημαίνεται, υπάρχει αισιοδοξία ότι η τελική τιμή και διαμόρφωση του πλοίου θα ικανοποιήσει στο έπακρο κάθε απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού.

Σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος, οι Ιταλοί και Αμερικάνοι αναμένεται να δώσουν ιδιαίτερη σημασία στο γεγονός ότι οι 3 από τις 4 κορβέτες θα ναυπηγηθούν στην Ελευσίνα, όπως ομοίως έχει προγραμματιστεί να γίνει και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ. Ποντάρουν στο γεγονός ότι για ένα χρόνο παρέχουν πλήρη εγγύηση στην κάθε DOHA και 6 μήνες για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ. Όπως αναφέρεται και στην πρόταση που βρίσκεται στα χέρια του ΠΝ «η εγγύηση καλύπτει κάθε κατασκευαστική αστοχία ή αστοχία υλικού».

Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως αφήνεται να εννοηθεί θα έρθουν κι άλλες ευχάριστες εκπλήξεις για το Ναυτικό.

Δεν είναι, όμως, μόνο αυτά.

Υπολογίζεται ότι η Ελευσίνα θα είναι σε θέση να κατασκευάσει την πρώτη DOHA και να ξεκινήσει ταυτόχρονα την αναβάθμιση μίας ΜΕΚΟ σε διάστημα 12-24 μήνες από την ημέρα της συμφωνίας. Όμως, υπάρχουν και αισιόδοξες βλέψεις το παραπάνω χρονικό διάστημα να μειωθεί κατά πολύ, ώστε να ικανοποιείται πλήρως το πρόγραμμα παραδόσεων που θα έχει ζητήσει το ΠΝ.

Από την εξυγίανση και ανάπτυξη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, θα υπάρξει μεγάλο όφελος και στην ελληνική οικονομία. Υπολογίζεται ότι το εμπορικό και το αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων θα απασχολούν πάνω από 2.000 άτομα, με τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο να είναι πάνω από μισό δις ευρώ, αφού υπολογίζεται ότι μόνο τα ασφαλιστικά ταμεία θα λάβουν 300 εκατ. ενώ θα υπάρχουν κι επιπλέον έσοδα από τους φόρους.

Σε αυτά, αν υπολογιστεί και η έμμεση αύξηση κατά 0,5% στο ΑΕΠ, μπορεί κάποιος να καταλάβει γιατί το υπουργείο Ανάπτυξης και η Κυβέρνηση στηρίζουν το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων.


ΚΛΙΚΑΡΕ (ΕΔΩ) ΤΩΡΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις