Έργα μεγάλων συνθετών που σφράγισαν και οριοθέτησαν τη μουσική μας ιστορία.
Έργο 1o: «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» του Διονυσίου Σολωμού
Μελοποίηση: Γιάννης Μαρκόπουλος
Ἡ ὡραιότης τῆς φύσης, ποὺ τοὺς περιτριγυρίζει, αὐξαίνει εἰς.... τοὺς ἐχθροὺς τὴν ἀνυπομονησία νὰ πάρουν τὴ χαριτωμένη γῆ, καὶ εἰς τοὺς πολιορκημένους τὸν πόνο ὅτι θὰ τὴ χάσουν.
Ανήμποροι οι πολιορκημένοι από τους Οθωμανούς αποφασίζουν ηρωική έξοδο-θυσία στις 10 Απριλίου 1826, Κυριακή των Bαΐων. Ο ποιητής στο έργο του επιχειρεί να αναδείξει σε ποιητικό λόγο το ηθικό μεγαλείο των Ελλήνων αγωνιστών, που οδηγούνται με πλήρη συνείδηση στη θυσία για την κατάκτηση της πνευματικής ελευθερίας τους. Κατασφαγιάζονται οι περισσότεροι, ελάχιστοι ξεφεύγουν. Υμνεί ο ποιητής την ελευθερία της θέλησης, να υπερβούν όλα αυτά που απειλούν τη δυναμικότητα της αντίστασής τους, όχι μόνο την πείνα και τη σωματική εξασθένηση αλλά και κάθε πειρασμό που προσφέρει η ίδια η ομορφιά της φύσης.
Ύμνος λοιπόν στο ελληνικό μεγαλείο και στην φύση οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» μελοποιούνται από τον Μαρκόπουλο σε μορφή Λαϊκής Λειτουργίας για τρεις τραγουδιστές (2 υψίφωνοι, 1 βαρύτονος), αφηγήτρια, μικτή χορωδία και ορχήστρα. Το ποίημα είναι χωρισμένο από τον ποιητή σε σχεδιάσματα, η επιλογή στίχων και κειμένου, τοποθέτηση των τριών σχεδιασμάτων του ποιητή, έγιναν από τον συνθέτη. Από τον ίδιο έγινε η διδασκαλία των ερμηνειών, ενορχήστρωση και διεύθυνση.
Xειρόγραφο σημείωμα του ποιητή από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους
Αλλά μπροστά στα λόγια του ποιητή όλα αυτά φαίνονται φτωχά.
«ΕΞΟΔΟΣ- Δρόμο να σχίσουν τα σπαθιά κ ελεύθεροι να μείνουν. Εκείθε με τους αδελφούς εδώθε με το χάρο». Το ελληνικό συναμφότερο… δεν συναντάται πουθενά!!
Στο αφιέρωμα παρουσιάζουμε δυο κομμάτια από το έργο 1. «Άκρα Του Τάφου Σιωπή» και 2. «Πειρασμός», τραγουδισμένα από το τραχύ μαχαίρι της φωνής του Ξυλούρη, στην εισαγωγή του πρώτου ακούγεται ο Ηλίας Κλωναρίδης και στην αφήγηση η Ειρήνη Παπά.
Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει = ακινησία, ερήμωση, νεκρική σιωπή
λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί = αντιθετική εικόνα, κίνηση, ζωντάνια, ζωή
κι η μάνα το ζηλεύει = βρήκε τροφή, είναι ελεύθερο!!
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε = Ο ποιητής δίνει άμεσα τις συνέπειες τη πείνας
στα μάτια η μάνα μνέει (=ορκίζεται , αρχ. ομνύω)
Αντίδραση μάνας : Ορκίζεται ... Συγκρατείται, υπομένει ... Δεν κλαίει!!!
στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει Σουλιώτης = α) Τι γυρεύει εδώ; Ενίσχυσαν Μεσολογγίτες, π.χ. ο Λόρδος Βύρων με 4,000 Σουλιώτες β) Χαρακτηρισμός; Ο καλός = στο ήθος, αρετές, ανδρεία ... γ) Πώς αντιδρά και γιατί; Κλαίει = Όχι από φόβο, δειλία αλλά από περηφάνια, φιλότιμο.
"Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω 'γώ στο χέρι : οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει" = εξασθένηση, αδυναμία λόγω της πείνας. Γνωρίζουν οι Τούρκοι ότι η πείνα θερίζει το Μεσολόγγι. Ήρθαν ενισχύσεις από την Αίγυπτο με τον Ιμπραήμ άραβες Αγαρηνοί .
ΛΟΓΟΣ: Απλός, λιτός, πυκνός
ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΣΧΗΜΑ: Εικόνες
λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί = αντιθετική εικόνα, κίνηση, ζωντάνια, ζωή
κι η μάνα το ζηλεύει = βρήκε τροφή, είναι ελεύθερο!!
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε = Ο ποιητής δίνει άμεσα τις συνέπειες τη πείνας
στα μάτια η μάνα μνέει (=ορκίζεται , αρχ. ομνύω)
Αντίδραση μάνας : Ορκίζεται ... Συγκρατείται, υπομένει ... Δεν κλαίει!!!
στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει Σουλιώτης = α) Τι γυρεύει εδώ; Ενίσχυσαν Μεσολογγίτες, π.χ. ο Λόρδος Βύρων με 4,000 Σουλιώτες β) Χαρακτηρισμός; Ο καλός = στο ήθος, αρετές, ανδρεία ... γ) Πώς αντιδρά και γιατί; Κλαίει = Όχι από φόβο, δειλία αλλά από περηφάνια, φιλότιμο.
"Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω 'γώ στο χέρι : οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει" = εξασθένηση, αδυναμία λόγω της πείνας. Γνωρίζουν οι Τούρκοι ότι η πείνα θερίζει το Μεσολόγγι. Ήρθαν ενισχύσεις από την Αίγυπτο με τον Ιμπραήμ άραβες Αγαρηνοί .
ΛΟΓΟΣ: Απλός, λιτός, πυκνός
ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΣΧΗΜΑ: Εικόνες
Για το 2ο κομμάτι Ύμνο στη Φύση οι στίχοι αναγράφονται στο βίντεο.
Σπύρος Γκάλτσας

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου