Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023

Επικίνδυνες ρωγμές στη γέφυρα Σερβίων - Απαγορεύτηκε η κυκλοφορία οχημάτων άνω των 3,5 τόνων


 Στην απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων άνω των 3,5 τόνων από την υψηλή γέφυρα Σερβίων Κοζάνης προχώρησε η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Η έναρξη εργασιών για την αποκατάσταση ρωγμών αποκάλυψε πως το πρόβλημα είναι πολύ πιο σοβαρό. Ηδη, από το 2020, η κυκλοφορία στη γέφυρα διεξαγόταν μόνο προς μία κατεύθυνση, εναλλάξ, με τη χρήση φωτεινών σηματοδοτών.

Η υψηλή γέφυρα Σερβίων, η οποία διέρχεται πάνω από την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου, έχει μήκος 1.372 μέτρα και δόθηκε σε χρήση το… 1975. Οι τελευταίες επιθεωρήσεις στη γέφυρα έγιναν το 1995, μετά τον ισχυρό σεισμό που είχε πλήξει την περιοχή, και το 2012, χωρίς να βρεθεί κάτι το ανησυχητικό. Το 2015, και σε μια προσπάθεια να δημοπρατηθεί μελέτη αποκατάστασής της, η αρμόδια υπηρεσία αναζήτησε στοιχεία για τα τεχνικά χαρακτηριστικά της γέφυρας, τα οποία όμως δεν βρέθηκαν στα αρχεία κανενός φορέα! Τελικά, μετά από έρευνες, τα στοιχεία βρέθηκαν στο μελετητικό γραφείο του καθηγητή Ρικάρντο Μοράντι, ο οποίος -εκτός από τα Σέρβια- μελέτησε και σχεδίασε τη γέφυρα της Γένοβας, που κατέρρευσε στις 14 Αυγούστου 2018!

Στις αρχές του 2020, μετά από οπτικό έλεγχο, διαπιστώθηκε ότι με το πέρασμα του χρόνου, τις περιβαλλοντικές καταπονήσεις και τα φορτία που δέχθηκε η γέφυρα, η ασφάλεια της κατασκευής έχει μειωθεί και για αυτό το λόγο λήφθηκαν περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας των οχημάτων με τη χρήση φαναριών. Το φθινόπωρο του 2022, ο μηχανικός της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», Παναγιώτης Πανέτσος, και ο καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Κατάκαλος επέβλεψαν την επιθεώρηση της γέφυρας, η οποία έγινε με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού. «Αυτά που βρήκαμε το φθινόπωρο δεν ήταν ανησυχητικά και σχετίζονταν με την αναμενόμενη φθορά του χρόνου, καθώς η γέφυρα έχει ήδη συμπληρώσει 48 χρόνια ζωής», είπε στον «Ε.Τ.» ο κ. Πανέτσος.

ADVERTISEMENT

Ομως, όταν ο εργολάβος έπιασε δουλειά σε ένα από τα σημεία της γέφυρας, αποκαλύφθηκε ότι το πρόβλημα ήταν πολύ πιο σημαντικό. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι στον 6ο πρόβολο, στο ρεύμα από Σέρβια προς Κοζάνη, σε σημείο της ρωγμής, στο πιο αδύνατο σημείο υπήρχε μεγαλύτερο βάθος. Στον καθαρισμό του τσιμέντου για να βρεθεί ένας τένοντας (συρματόσχοινο) διαπιστώθηκε ότι έχει οξειδωθεί κατά 15 πόντους. Συνολικά, δύο από τους τέσσερις εσωτερικούς τένοντες του 6ου προβόλου έχουν σημαντικές φθορές, έχοντας οξειδωθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό, άνω του 50%. Ετσι, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο από το αρχικό, αφού πλέον υπάρχουν δύο τένοντες φθαρμένοι και η εξωτερική τους ενίσχυση απαιτεί επιπλέον παρεμβάσεις, πέρα από την εφαρμογή εξωτερικής προέντασης, που δεν ήταν προβλέψιμες στη μελέτη.

«Πρέπει να γίνουν και άλλες έρευνες. Στην επιθεώρηση του φθινοπώρου μπορεί να μη βρήκαμε κάτι το ιδιαίτερα ανησυχητικό, αλλά η πρόσφατη εξέλιξη με την έναρξη εργασιών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι όλη η γέφυρα πρέπει να μελετηθεί διεξοδικά και σε βάθος», είπε ο κ. Πανέτσος. Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, τόνισε: «Εχουμε προχωρήσει στις απαραίτητες μελέτες που πρέπει να εφαρμοστούν και μέσα στον επόμενο ένα με ενάμιση μήνα θα ενισχύσουμε περαιτέρω αυτό το σημείο που εμφανίζει πρόβλημα. Ελπίζω ότι δεν θα μας αποκαλύψει η γέφυρα άλλα ευρήματα τα οποία θα μας δυσκολέψουν».

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με έρευνες, υπάρχουν περισσότερες από 3.000 γέφυρες και τεχνικά έργα στα παλιά εθνικά και επαρχιακά οδικά δίκτυα της χώρας που από την κατασκευή τους και έκτοτε δεν υπήρξε μέριμνα ελέγχου και συντήρησής τους. Δεν είναι υπερβολή να σημειωθεί ότι για πολλές από αυτές τις γέφυρες δεν είναι καν γνωστά η θέση τους, η χρονολογία κατασκευής τους, η γεωμετρία τους, ενώ έχουν χαθεί τα κατασκευαστικά σχέδιά τους. Οι περισσότερες από αυτές τις γέφυρες έχουν κατασκευασθεί πριν από 40 – 50 χρόνια, έχουν δηλαδή διανύσει ένα μεγάλο μέρος του θεωρητικού κύκλου ζωής τους, χωρίς να ελεγχθεί ποτέ η κατάστασή τους και χωρίς να εφαρμοσθεί οποιοδήποτε έργο προληπτικής συντήρησής τους.

Πάντως, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έκανε δεκτό και προχώρησε στην υλοποίηση ενός πάγιου αιτήματος των επιστημόνων. «Αφορά στην αναγκαιότητα ύπαρξης Εθνικού Εγχειριδίου Επιθεώρησης/Αξιολόγησης Γεφυρών και ενός Ηλεκτρονικού Εθνικού Μητρώου Γεφυρών, το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία διαβούλευσης από το αρμόδιο υπουργείο και ευελπιστούμε ότι σύντομα θα μπει στις ράγες της υλοποίησης», κατέληξε ο κ. Πανέτσος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις