Η γνωστή φράση «ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν», που χρησιμοποιείται για κάθε έργο που συναντά δυσκολίες και αδυνατεί να ολοκληρωθεί, φαίνεται πως αντιπροσωπεύει απόλυτα, το ιστορικό και παραδοσιακό τρενάκι του Πηλίου, που μέχρι πρότινος «σφύριζε», δίνοντας το σύνθημα μίας αξέχαστης διαδρομής, την οποία πλέον δεν έχουν την δυνατότητα να απολαύσουν οι επιβάτες, καθώς -για ακόμη μία φορά- διακόπηκαν τα δρομολόγια από τις 19 Σεπτεμβρίου, μέχρι… νεοτέρας.
Της Κωνσταντίνας Χαϊνά
Η ξαφνική παύση των δρομολογίων του θρυλικού και μοναδικού «Μουτζούρη», όπως λεγόταν κάποτε για να δηλώσει την ατμοκίνηση και τον καπνό που άφηνε στο πέρασμά του, προκάλεσε για πολλοστή φορά αντιδράσεις, τόσο από την πλευρά του δήμου Νοτίου Πηλίου, όσο και από την πλευρά των επιχειρηματιών της περιοχής, καθώς ήταν η πρώτη φορά που θα πραγματοποιούνταν δρομολόγια καθ’ όλη την διάρκεια της χειμερινής περιόδου, σύμφωνα με τον δήμαρχο Μιχάλη Μιτζικό.
Όπως τονίζουν στο enikos.gr, αποτελεί έναν «θησαυρό» και μοχλό τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης του τόπου, με χιλιάδες επισκέπτες από κάθε γωνιά της γης να καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοια, προκειμένου να διασχίσουν την πιο γραφική σιδηροδρομική γραμμή στην Ελλάδα, προπληρώνοντας την αγορά των εισιτηρίων τους για να κάνουν την διαδρομή που μοιάζει με σκηνικό βγαλμένο από παραμύθι.
Με μία απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, μπορεί να αντιληφθεί κανείς πως τα τελευταία χρόνια, μέχρι και σήμερα, το τρενάκι του Πηλίου περνάει από… σαράντα κύματα, καθώς είτε διακόπτονται τελείως τα δρομολόγια, είτε μειώνονται, είτε ακυρώνονται, δημιουργώντας -εύλογα- ερωτήματα για το τι πραγματικά συμβαίνει και παρουσιάζονται συχνά προβλήματα.
Για την ιστορία, το τρενάκι που παλαιότερα διένυε την απόσταση Βόλος – Μηλιές, κυλούσε πάνω στον ιστορικό σιδηρόδρομο του οποίου η κατασκευή άρχισε το μακρινό 1892, με πρώτο το κομμάτι μέχρι τα Λεχώνια, για να παραδοθεί τελικά το 1896. Το υπόλοιπο κομμάτι μέχρι τις Μηλιές κατασκευάστηκε στη συνέχεια, για να τεθεί σε λειτουργία το 1903. Ο κάθε συρμός του λιλιπούτειου τρένου, διαθέτει εκτός από τη μηχανή έλξης, που σήμερα είναι ντιζελοκίνητη, και τέσσερα επιβατικά βαγόνια, τα οποία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού αντικαθίστανται από άλλα που είναι ανοικτού τύπου, χωρίς πλαϊνά πετάσματα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Όταν δε ο καιρός είναι χειμωνιάτικος και επικρατεί κρύο, αλλά και λόγω του υψομέτρου, τα βαγόνια είναι κλειστά και κατασκευασμένα στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, και διασχίζουν μια από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο (60 εκατοστά).
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων ΟΣΕ Νίκο Τσικαλάκη, ο οποίος μίλησε στο enikos.gr, η σιδηροδρομική υποδομή, η οποία λειτουργεί εδώ πάνω από 100 χρόνια, υπέστη σοβαρές ζημιές, κυρίως από τις θεομηνίες Daniel και Elias, που σημειώθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο. «Ουσιαστικά, το ήδη επιβαρυμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, καταστράφηκε από τις δύο κακοκαιρίες. Από τότε γίνονται οι απαραίτητες εργασίες κάθε φορά, ώστε να υπάρχει η στοιχειώδης ασφάλεια στην κυκλοφορία του τρένου».
Εν ολίγοις, εφόσον παρουσιάζεται οποιοδήποτε μικρό ή μεγάλο πρόβλημα, οι αρμόδιοι προχωρούν στις απαραίτητες επεμβάσεις, ώστε να μην παρουσιαστεί ζήτημα με την ασφάλεια, όπως εξηγεί ο κ. Τσικαλάκης. «Αυτό που θα επηρεάσει την κατάσταση, θα είναι πάλι μία δυνατή βροχόπτωση. Τότε, θα έχουμε σημαντικά προβλήματα. Οι υποδομές λειτουργούν πάνω από 100 χρόνια, και ήταν σε πολύ καλό επίπεδο, όταν είχαν κατασκευαστεί και με την συντήρηση που υπήρχε, για τα δεδομένα που υπάρχουν και με την ταχύτητα που κινείται το τρένο. Μετά τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου, υπάρχει θέμα γενικότερα σε όλη την περιοχή».
Αυτή τη φορά, σύμφωνα με τον κ. Τσικαλάκη, οι εργαζόμενοι επιχειρούν να στερεοποιήσουν το έδαφος, ώστε, όπως λέει, «να πέσει καινούργιο μπάλαστρο πάνω, και να στέκεται η γραμμή, και να απορροφά τους κραδασμούς. Είναι κατασκευαστικό το ζήτημα. Ουσιαστικά, ενισχύεται η σιδηροδρομική γραμμή».
Στη Βουλή το θέμα της ασφάλειας των διαδρομών του «Μουτζούρη»
Συνολικά 19 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έφεραν στη Βουλή το ζήτημα της ασφάλειας για τα δρομολόγια του «Μουτζούρη» έπειτα από πρωτοβουλία του βουλευτή Μαγνησίας Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου.
«Στις 23 Αυγούστου 2024 και ενώ τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου πραγματοποιούνταν καθημερινά από τις 2 Μαΐου 2024 μεταφέροντας πλήθος κόσμου, με το υπ. αριθμ. 68503/23.08.2024 υπηρεσιακό έγγραφο, η Υπηρεσία Συντήρησης Γραμμής – Τμήμα Γραμμής ΟΣΕ Βόλου ενημέρωσε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ για συγκεκριμένα προβλήματα και φθορές στη σιδηροδρομική γραμμή του τρένου.
Η συγκεκριμένη ενημέρωση δεν κοινοποιείται στην Hellenic Train ως πάροχο της σιδηροδρομικής μεταφοράς. Στις 10 Σεπτεμβρίου 2024 και ενώ το Τρένο του Πηλίου συνέχιζε την καθημερινή του λειτουργία, διαπιστώθηκε φθορά στους τροχούς κύλισης των δύο ντιζελαμαξών του τρένου κατά πολύ μεγαλύτερη από τα επίπεδα ασφάλειας λειτουργίας των συγκεκριμένων μηχανών. Αφήνοντας να περάσουν επιπλέον 9 ημέρες, στις 19 Σεπτεμβρίου, η αρμόδια Υπηρεσία του ΟΣΕ Βόλου ανακοίνωσε ότι τα δρομολόγια του τρένου του Πηλίου διακόπτονται λόγω μη διαθεσιμότητας τροχαίου υλικού.
Επί σχεδόν ένα μήνα το τρένο του Πηλίου εκτελούσε δρομολόγια σε καθημερινή βάση, με καλυμμένη χωρητικότητα κατά εκατοντάδες επισκέπτες, με ενεργό κίνδυνο εκτροχιασμού ανά πάσα στιγμή και υπαρκτή απειλή για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα εκατοντάδων επιβατών, προσωπικού κινήσεως και μηχανοδηγών», ανέφεραν, μεταξύ άλλων, οι βουλευτές.
Καταθέτοντας σχετική κοινοβουλευτική Ερώτηση κάλεσαν τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών να απαντήσει στα εξής ερωτήματα:
- Λαμβάνοντας υπόψη τις σημαντικές φθορές και βλάβες που εντοπίστηκαν από τις αρχές Αυγούστου στη σιδηροδρομική γραμμή του Τρένου του Πηλίου και στο τροχαίο υλικό και την απόκρυψη των αποτελεσμάτων των αυτοψιών από τη HellenicTrain ως μοναδικό πάροχο της γραμμής, προκύπτουν συμβατικές αλλά και ποινικές ευθύνες εκ μέρους του ΟΣΕ;
- Έχει αρμοδιότητα ο ΟΣΕ να συντηρεί το τροχαίο υλικό του Τρένου του Πηλίου;
- Δεδομένης της ιδιαιτερότητας και του εξοπλισμού του Τρένου του Πηλίου, διαθέτει ο ΟΣΕ το αναγκαίο προσωπικό και την απαραίτητη τεχνογνωσία, προκειμένου να συντηρεί και να προβαίνει στις απαραίτητες επιδιορθώσεις βλαβών σε Ντιζελάμαξες τύπου SCHOEMA; Αν όχι, πως προτίθεται να παρέμβει, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθή συντήρηση και επισκευή του συγκεκριμένου τροχαίου υλικού;
- Παρακολουθεί ο ΟΣΕ ως οφείλει τα χιλιόμετρα που εκτελούν οι Ντιζελάμαξες τύπου SCHOEMA αλλά και το αν πραγματοποιούνται οι αναγκαίες αλλαγές κατευθύνσεων ανά συγκεκριμένα χιλιόμετρα για να μην γίνεται φθορά των τροχών, όπως προβλέπεται;
- Έχει ενημερωθεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για την επικινδυνότητα και την επισφάλεια με την οποία εκτελούσε μέχρι πρότινος τα δρομολόγια του το Τρένο του Πηλίου;
- Πότε αναμένεται να επανεκκινήσουν με ασφάλεια τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου, δεδομένης της αυξημένης επισκεψιμότητας της γραμμής και της τουριστικής και αναπτυξιακής της δυναμικής;».
Το υπηρεσιακό έγγραφο
«Το τρενάκι του Πηλίου είναι ασφαλές»
«Το τρενάκι του Πηλίου είναι ασφαλές» υποστηρίζει στο enikos.gr, ο δήμαρχος Νοτίου Πηλίου, Μιχάλης Μιτζικός, εκτιμώντας ότι μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου οι εργασίες συντήρησης, που κρίθηκαν αναγκαίες να πραγματοποιηθούν, θα έχουν ολοκληρωθεί, και ο «Μουτζούρης» θα ξαναμπεί στις ράγες για τα δρομολόγια της χειμερινής περιόδου.
«Θεωρώ πως θα γίνει άμεσα η επανέναρξη των δρομολογίων. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του μήνα οι εργασίες συντήρησης που κρίθηκαν αναγκαίες, να έχουν ολοκληρωθεί. Τα συνεργεία του ΟΣΕ εργάζονται ακατάπαυστα και σε διπλές βάρδιες, και τους ευχαριστώ για αυτό. Ως δημοτική αρχή, είμαστε αρωγός της προσπάθειας του ΟΣΕ να βελτιωθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, και είμαστε στο πλευρό του. Βεβαίως, είναι η ώρα να συζητήσουμε και για την αγορά νέου τροχαίου υλικού, όπως έγινε στον σιδηρόδρομο των Καλαβρύτων, ωστόσο, το τρενάκι του Πηλίου δεν πρέπει να σταματήσει. Πρόκειται για έναν μοχλό τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης του τόπου, και ο -ήδη πληγέντας από θεομηνίες- δήμος μας το έχει ανάγκη».
Παράλληλα, ο κ. Μιτζικός τονίζει πως η δημοτική αρχή θα σταθεί απέναντι, σε οποιονδήποτε «αναζητεί προφάσεις για την διακοπή των δρομολογίων. Θέλουμε να επαναλειτουργήσουν άμεσα τα δρομολόγια, καθώς υπάρχουν πολλές κρατήσεις θέσεων, όπως και κρατήσεις στα ξενοδοχεία».
Απογοητευμένοι οι ξενοδόχοι της Μαγνησίας
Όπως ήταν αναμενόμενο, την δυσαρέσκεια και την απογοήτευσή τους, εξέφρασαν μέσω ανακοίνωσής τους οι ξενοδόχοι της Μαγνησίας, λόγω της διακοπής δρομολογίων του «Μουτζούρη». «Με μεγάλη έκπληξη είδαμε να σταματούν ολοκληρωτικά τα δρομολόγια, χωρίς να έχουμε καν κάποια ενημέρωση. Η ξαφνική παύση, επηρεάζει πάρα πολύ αρνητικά τον κλάδο μας» αναφέρει στο enikos.gr ο κ. Γιώργος Ζαφείρης, Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας.
Όπως επισημαίνει ο κ. Ζαφείρης, ο «Μουτζούρης», αποτελεί πόλο έλξης, τόσο για Έλληνες τουρίστες αλλά και ξένους. «Κάναμε πάρα πολύ μεγάλες προσπάθειες να υπάρχουν δυνατότητες κρατήσεων. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι γίνεται, καθώς είχαν μειωθεί τα δρομολόγια, και με επιστολή δική μας, ξεκίνησαν πάλι, ενώ έπειτα από λίγες ημέρες, ακυρώθηκαν ξανά. Το τρενάκι του Πηλίου, αποτελεί ένα βασικό κομμάτι που βοηθούσε πάρα πολύ στην περιοχή μας. Είμαστε αμήχανοι όταν οι πολίτες μας ρωτάνε γιατί σταμάτησαν τα δρομολόγια, και πότε θα ξεκινήσουν ξανά, και εμείς δεν ξέρουμε τι να απαντήσουμε».
Το «στίγμα» που άφησαν πίσω τους οι κακοκαιρίες του Σεπτεμβρίου του 2023, φαίνεται πως επηρέασαν τους επισκέπτες που διαχρονικά επέλεγαν το Πήλιο ως καλοκαιρινό προορισμό, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον κ. Ζαφείρη, να σημειωθεί φέτος μειωμένη κίνηση κατά 40%.
Η ανακοίνωση της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας
«Πληροφορηθήκαμε με λύπη ότι η Hellenic Train ενημέρωσε το επιβατικό κοινό ότι από 19.09.2024 και μέχρι νεωτέρας διακόπτονται τα δρομολόγια των τουριστικών αμαξοστοιχιών του Τρένου του Πηλίου και ότι βρίσκεται σε επικοινωνία με τον διαχειριστή υποδομής, αναμένοντας περαιτέρω ενημέρωση για την διαθεσιμότητα τροχαίου υλικού.
Αν και ζήτησαν συγνώμη από το επιβατικό κοινό για την ταλαιπωρία και διαβεβαίωσαν ότι οι επιβάτες που έχουν προμηθευτεί εισιτήρια θα αποζημιωθούν κανονικά, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το νόμο, παρόλα αυτά βρίσκουμε ακατανόητη αυτή την ξαφνική κίνηση και δυσφημιστική για την περιοχή, γιατί ο «Μουτζούρης» ως γνωστόν είναι πολύ δημοφιλής ατραξιόν της περιοχής και πόλος έλξης για τις κρατήσεις στην περιοχή μας.
Δυστυχώς στο πολύ άμεσο παρελθόν είχε επαναληφθεί αυτό όταν και πάλι είχε διακοπεί η κυκλοφορία του τρένου και στις 30 Απριλίου 2024 με επιστολή μας αιτηθήκαμε την επανακυκλοφορία του για λόγους τουριστικούς και φήμης της περιοχής μας, καθώς το τρένο είχε να «σφυρίξει» από τον Αύγουστο του 2023.
Τότε, ευτυχώς, μετά από λίγες μέρες και με παράλληλη παρέμβαση όπως πληροφορηθήκαμε του Δημάρχου Νοτίου Πηλίου-στις 2 Μαΐου 2024 επίλυσαν το θέμα, άμεσα ομολογουμένως, όπως μας απάντησαν και με σχετική επιστολή τους, θέτοντας ξανά σε λειτουργία το τρενάκι, το οποίο αποτελεί τοπόσημο και πόλος έλξης για την περιοχή μας και πολλές κρατήσεις αυτή τη στιγμή ακριβώς γι’ αυτό το λόγο βρίσκονται στον «αέρα».
Πάγιο και διαχρονικό αίτημά μας σε ότι αφορά τη λειτουργία του τρένου του Πηλίου είναι και η δυνατότητα προ-κρατήσεων είτε μέσω τουριστικών πρακτορείων είτε των ξενοδοχείων είτε διαδικτυακά για την καλύτερη οργάνωση και για την εκ των προτέρων προσέλκυση του ενδιαφέροντος των τουριστών, αίτημα που κοινοποιήσαμε τον Απρίλιο 2024 με επιστολή μας και στείλαμε εκ νέου στη Δ/νση της Hellenic Train.
Δυστυχώς, αναγκαζόμαστε να εκφράσουμε ξανά την απογοήτευση μας αλλά και πολλών μελών μας και επιχειρηματιών του τουρισμού, που βρίσκονται αντιμέτωποι με ακυρώσεις κρατήσεων για το τρενάκι και πολλές απορίες από τους πελάτες τους για τη δυσάρεστη αυτή εξέλιξη, που πληροφορηθήκαμε μόλις χθες επισήμως από τη Hellenic train (αν και τα μέσα επικοινωνίας ήδη είχαν προλάβει να ενημερωθούν και να το διαδώσουν).
Επαναλάβαμε τα αιτήματά μας στη Hellenic Train, αλλά και στους Βουλευτές της Μαγνησίας, για τις δικές τους ενέργειες. Περιμένοντας ότι το πρόβλημα θα λυθεί κι ο «Μουτζούρης» θα σφυρίξει ξανά αναμένουμε και εμείς όπως όλοι τις εξελίξεις και τις αποφάσεις της εταιρείας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου