Η εισαγωγή του μαθήματος Ηθική ως επίσημης εναλλακτικής των Θρησκευτικών αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές που έχουν γίνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα τα τελευταία χρόνια.
Η αλλαγή εφαρμόζεται πλήρως από το σχολικό έτος 2026-2027, καλύπτοντας Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, και αφορά όλους τους μαθητές που έχουν ζητήσει απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών.
Το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει πως πρόκειται για μια επιλογή που «ανταποκρίνεται στη σύγχρονη πραγματικότητα, όπου το σχολείο οφείλει να προσφέρει ουδέτερο, συμπεριληπτικό και παιδαγωγικά τεκμηριωμένο μάθημα σε μαθητές διαφορετικών πεποιθήσεων».
Το νέο πρόγραμμα σπουδών διαμορφώθηκε με φιλοσοφικό και κοινωνικό χαρακτήρα, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη αξιών, στον στοχασμό και στη διαχείριση καθημερινών ηθικών ζητημάτων.
Η αλλαγή, ωστόσο, δεν είναι απλή. Αφορά ένα μάθημα που επί δεκαετίες είχε έντονη ταυτότητα και σαφή θέση μέσα στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Για πολλούς, τα Θρησκευτικά παρά τις διαφωνίες για τον τρόπο διδασκαλίας τους αποτελούσαν σταθερά συνδεδεμένη με την ιστορική, πολιτισμική και πνευματική παράδοση της χώρας.
Τι περιλαμβάνει το νέο μάθημα. Φιλοσοφία, διαλεκτική, ηθικά διλήμματα
Η «Ηθική» θα διδάσκεται με τις ίδιες ώρες που κάλυπταν τα Θρησκευτικά.
Στο Δημοτικό, οι ενότητες είναι προσαρμοσμένες στην ηλικία των μαθητών επικεντρώνονται σε βασικές έννοιες όπως δικαιοσύνη, ειλικρίνεια, φροντίδα, συνεργασία και σεβασμός.
Στο Γυμνάσιο το μάθημα επεκτείνεται σε στοιχεία ηθικής φιλοσοφίας, κοινωνικών σχέσεων, ευθύνης και προσωπικών επιλογών.
Στο Λύκειο η ύλη γίνεται πιο σύνθετη:
- ηθικά διλήμματα της σύγχρονης κοινωνίας,
- ζητήματα τεχνητής νοημοσύνης,
- ηθική στην επιστήμη και την τεχνολογία,
- δικαιώματα, όρια ελευθερίας και συλλογική ευθύνη,
- θεωρίες ηθικής (Αριστοτέλης, Καντ, ωφελιμισμός, υπαρξισμός, σύγχρονη δεοντολογία).
Μπορεί ένα μάθημα ηθικής να λειτουργήσει πραγματικά ισότιμα με ένα μάθημα πίστης για όσους το επιθυμούν;
Δεν είναι μονάχα μια ανησυχία, θεωρείται βέβαιο ότι η γενίκευση των απαλλαγών και η δημιουργία ενός εναλλακτικού μαθήματος μπορεί μελλοντικά να υποβαθμίσει την παρουσία του Ορθόδοξου πολιτισμού στο σχολείο. Η Ελλάδα είναι χώρα με βαθιά ιστορική συνέχεια πίστης, και πως η γνώση της παράδοσης αυτής δεν μπορεί να αντικατασταθεί από γενικές φιλοσοφικές έννοιες.
Η Ελλάδα μπορεί να διδάξει Ηθική στα σχολεία, αλλά η Ορθόδοξη παράδοση αποτελεί το πνευματικό της θεμέλιο.
Δεν πρέπει, ούτε υπάρχει λόγος, να γίνουμε αλλόθρησκοι για να ζήσουμε σε σύγχρονη κοινωνία.
Ένας τελευταίος προβληματισμός αφορά την έκταση που μπορεί να λάβει στο πέρασμα του χρόνου το θέμα αυτό. Αν είναι πολλά τα παιδιά που θα απαλλαγούν; Αν αυτή η πληθώρα παιδιών οδηγήσει στο να γίνει πλέον επιλέξιμο μάθημα προς όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως θρησκείας; Αν τα παιδιά, επηρεασμένα από την μόδα της αθεΐας, επιλέγουν στην πλειοψηφία τους το μάθημα της Ηθικής αντί των Θρησκευτικών, προκειμένου να μην στιγματιστούν απο τους φίλους και συμμαθητές τους ως οπισθοδρομικά;
Μήπως τελικά αυτή η απόφαση είναι ένας ύπουλος τρόπος κατάργησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, καθώς εδώ και δεκαετίες έχουμε οδηγηθεί στην αλλοίωση του μαθήματος αυτού, με την μετατροπή του ομολογιακού του χαρακτήρα σε θρησκειολογικό μάθημα με οικουμενιστικό περιεχόμενο; Μετά την ένταξη της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία, η Ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να λαμβάνει αθεόφοβα μέτρα για την εκπαίδευση των Ελληνόπουλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου