Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025

Η OFAC ανοίγει τον φάκελο Παναμά-Τα δεξαμενόπλοια που μπλέκουν την Ελλάδα σε διεθνές σκάνδαλο


 Στον κόσμο της διεθνούς ναυτιλίας, όπου οι σημαίες αλλάζουν πιο γρήγορα κι από τις καιρικές συνθήκες στον Ατλαντικό, μια νέα ιστορία έρχεται να ταράξει νερά και… τσέπες. Στο επίκεντρο βρίσκεται το δικηγορικό γραφείο Karnakis & Karnakis, με έδρα στον Παναμά και στον Πειραιά, το οποίο —σύμφωνα με αμερικανικές υπηρεσίες— συνδέεται με τέσσερις παναμαϊκές εταιρείες που μπήκαν πρόσφατα στο στόχαστρο των ΗΠΑ.

Οι εταιρείες αυτές δεν είναι απλές ναυτιλιακές. Στο σύστημα του Παναμά εμφανίζονται με κοινές δομές, ίδια καταστατικά και ολόιδιο μετοχικό κεφάλαιο. Οι Αμερικανοί τις έχουν συνδέσει με παράνομες μεταφορές ιρανικού πετρελαίου, κάτι που έχει φουντώσει την κουβέντα για το ποιος πραγματικά κινεί τα νήματα πίσω από αυτές.


Το Karnakis & Karnakis εμφανίζεται ως «resident agent», δηλαδή ο θεσμικός παράγοντας που γνωρίζει ποιος βρίσκεται πίσω από κάθε εταιρεία. Κι εδώ το πράγμα αποκτά ενδιαφέρον, στη σκιά των εγγράφων συναντά κανείς έναν επιχειρηματία που φέρεται —σύμφωνα με τις αμερικανικές αρχές— να έχει στήσει ένα εκτεταμένο δίκτυο μεταφοράς ιρανικού πετρελαίου και LPG σε τρίτες χώρες. Αν όλες οι εταιρείες σχετίζονται όντως με το ίδιο πρόσωπο, τότε μιλάμε για ένα διεθνές puzzle που μόλις αρχίζει να αποκαλύπτεται.

Η OFAC, το «σκληρό χέρι» του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών, ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες την επέκταση των κυρώσεων, δίνοντας ξανά βαρύτητα στις συνδέσεις των συγκεκριμένων εταιρειών με αμφιλεγόμενες εξαγωγές. Το ακόμη πιο πικάντικο; Οι τέσσερις εταιρείες δημιουργήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα — την άνοιξη του 2022 — με πανομοιότυπο στήσιμο, ίδια στελέχωση και θέσεις κλειδιά: πρόεδρος ο Pedro Ortega Jones, ταμίας ο Ioanis Karnakis Kosmas.

Πιο σκοτεινή λεπτομέρεια; Oι εταιρείες αυτές φέρονται να είχαν συγκεκριμένα πλοία υπό διαχείριση πλοία. Πλοία που, σύμφωνα με την αμερικανική πλευρά, συμμετείχαν σε ship-to-ship φορτώσεις — μία μέθοδο που χρησιμοποιείται παγκοσμίως για να «θολώνουν» οι γραμμές γύρω από την προέλευση ενός φορτίου. Όταν το ένα δεξαμενόπλοιο «αγγίζει» το άλλο κάπου στη μέση του πουθενά, οι απαντήσεις συνήθως χάνονται στη θάλασσα μαζί με τα ίχνη του πραγματικού ιδιοκτήτη.

Το μεγάλο αναπάντητο ερώτημα παραμένει, έχει απαντήσει το δικηγορικό γραφείο στην OFAC για το ποιος βρίσκεται στην κορυφή της αλυσίδας; Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει καμία επίσημη ένδειξη. Κι έτσι το θρίλερ συνεχίζεται.

Μια ιστορία με ελληνικό ενδιαφέρον, παναμαϊκή σκηνογραφία και αμερικανικές κυρώσεις που αφήνει την αίσθηση ότι το παρασκήνιο είναι πολύ μεγαλύτερο από όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας. Ένα ναυτιλιακό κουβάρι που σίγουρα δεν έχει ξετυλιχτεί ακόμη.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις