Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023

Πτώσεις πολεμικών αεροσκαφών: 162 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε 30 χρόνια [πίνακας]

 


Μέχρι σήμερα 162 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε 30 χρόνια από πτώσεις πολεμικών αεροσκαφών.

Δείτε τον παρακάτω πίνακα από το ellnikostratos.com

Απώλειες Πολεμικής Αεροπορίας

Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα αεροσκάφη:

ΗΜ/ΜΗΝΙΑΤΥΠΟΣΤΟΠΟΣΑ/ΦΗΝΕΚΡΟΙ
ΣΥΝΟΛΟ93127
30/01/2023RF-4E Phantom IIΑνδραβίδα11
18/11/2021F-16D Block 52+Ανδραβίδα10
08/08/2021PZL M-18/S Dromader (κατάσβεση πυρκαγιάς)Ζάκυνθος10
28/08/2018Τ-2 BuckeyeΣπάρτη11
13/04/2018M.2000-5Σκύρος11
04/01/2018Τ-2 BuckeyeΣπάρτη10
30/05/2017M.2000BGMΣποράδες10
26/06/2016CL-215Δερβενοχώρια10
26/01/2015F-16D Block 52+Ισπανία12
26/08/2014Α-7ΕΡοδόπη10
09/06/2011M.2000BGMΣάμος10
26/08/2010F-16D Block 52+ΝΔ νήσου Χρυσή22
27/08/2009PZL M-18/S DromaderΚεφαλλονιά11
06/06/2008RF-4E Phantom IIΣαντορίνη10
05/12/2007F-16 Block 52+20NM νοτίως Αγίου Όρους11
22/07/2007CL-415Στύρα Ευβοίας12
27/02/2007M.2000BGMΤανάγρα10
20/09/2006Α-7ΕΆραξος10
06/07/2006CL-215Σούνιο10
23/05/2006F-16C Block 52+12ΝΜ Καρπάθου11
25/04/2006RF-4E Phantom5-6ΝΜ Λάρισας10
14/04/2006M.2000BGMΠτώο Όρος11
06/07/2005A-7H10NM Β Σπερχειάδας10
14/10/2004F-16DΠήλιο24
01/09/2004M.200020NM Βόρεια Σκύρου10
16/05/2004F-4EΚελάρια – Παρνασσός12
27/11/2003M.2000BGMΔυτικά Χίου10
26/11/2003Α-7 Corsair2ΝΜ N. Αερ.Ανδραβίδας10
09/10/2003Α-7 Corsair2ΝΜ Α. Αερ.Αράξου10
02/06/2003F-16C3NM NA Αγχιάλου10
27/06/2002F-4E PhantomΌρος Δίρφυ12
26/03/2002Α-7 CorsairΚαλίκομο Ηλείας10
03/12/2001RF-4EΝΔ Καλαμπάκα10
10/10/2001Α-7 Corsair6NM Αερ.Αράξου10
12/11/2000F-16Αγχίαλος11
01/11/2000A-7ΗΤαίναρο10
07/08/2000PZL M.18Κέρκυρα11
15/07/2000CL-215Αργαλαστή12
18/05/2000F-4EΑντίκυρα12
16/05/2000A-7ΗΑεροδρόμιο Σούδας11
17/01/2000F-4EΔίστομο11
09/12/1999ΤΑ-7C1.5ΝΜ Α. Αερ.Αράξου10
22/09/1999F-1CGΠΒ Ψαθούρας10
05/07/1999F-5BΑεροδρόμιο Μίκρας12
17/06/1999F-1CGΠύλη Βοιωτίας10
04/11/1998Μ.2000BGMΣκάλα Ωροπού11
13/08/1998A-7ΗΠΒ ?νδρου11
14/07/1998TA-7CΠΒ Σχιζάς11
27/05/1998F-4EΧαλκιδική10
21/04/1998F-5B3.5ΝΜ ΝΑ Χρυσούπολης10
20/12/1997C-130Όρος Παστρα, Νοιωτία15
30/09/1997Μ.2000Σκύρος11
23/09/1997F-16CΑγ.Ευστράτιος11
28/07/1997M.2000EGMΣκύρος11
10/10/1996Μ.2000BGMΆνδρος11
24/06/1996Τ-2ΕΜελιγαλάς Μεσσηνίας12
11/01/1996Α-7ΗΒραχονησίδες Καράβια11
27/12/1995RF-4EΚύρια Δράμας10
09/10/1995AB.205Αεροδρόμιο Ελευσίνας10
06/10/1995F-16ΒΝ. Σκύρου10
23/02/1995F-4EΆγιος Ευστράτιος10
01/02/1995F-5ΒΣτηθούρι, Αγ. Όρος23
07/11/1994F-1CGΧίος11
02/09/1994F-4E35ΝΜ Ν. Αερ.Σαντορίνης10
08/08/1994F-4EΠεριοχή Λεχαινών10
13/09/1993F-1CG7 ΝΜ Ν. Σκυροπούλα10
22/08/1993CL-215Αίγιο12
29/07/1993PZL M.18Αγρίνιο11
15/07/1993F-16Κεντρικό Αιγαίο10
03/05/1993F-1CGΤανάγρα10
26/11/1992F-16,M.2000BGMΚεντρικό Αιγαίο21
07/10/1992M.2000Περιοχή Τανάγρας10
16/09/1992PZL M.18Θαλ.Περιοχή Ζαχάρεως11
10/09/1992CL-215Κιάτο10
03/09/1992F-104GΑεροδρόμιο Ανδραβίδας20
23/06/1992F-104GΠΒ Κρανέας10
18/06/1992F-1CGΘάλασσα Σκύρου11
07/01/1992A-7HΌρος Πάρνων11
27/12/1991C-47Αεροδρόμιο Δεκέλειας11
19/10/1991F-4EΠόρτες Αχαϊας10
02/09/1991F-4E28 NM ΝΔ Στροφάδων10
15/08/1991PZL M.18Καμμένα Βούρλα10
04/06/1991T-37Νήσος Πρώτη12
19/04/1991AB.205Νήσος Σχίζα10
05/02/1991C-130HΌρος Όθρυς163
19/06/1990G-164Χανιά11
07/06/1990G-164Αεροδρόμιο Δεκέλειας10
07/03/1990A-7HΛέσβος11
05/02/1990AB.205Όρμος Λούρδας10

Απώλειες Αεροπορίας Στρατού

Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:

ΗΜ/ΜΗΝΙΑΤΥΠΟΣΤΟΠΟΣΑ/ΦΗΝΕΚΡΟΙ
ΣΥΝΟΛΟ826
13/09/2018UAV SperwerΚομοτηνή10
20/09/2016ΑΗ-64D ApacheΠαραλία Βρασνών10
03/05/2011ΑΗ-64DHA ApacheΜέγαρα10
30/07/2010ΑΗ-64DHA ApacheΠάχη Μεγάρων12
05/11/2008ΑΗ-64Α ApacheΚύμη Εύβοιας12
20/02/2006UH-1H HeuyΚαρυώτισσα Πέλλης14
11/09/2004CH-47DGΑγιο Όρος117
28/05/2001UH-1H Heuy1ΝΜ Δ. Σκύρου11

Απώλειες Αεροπορίας Ναυτικού

Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:

ΗΜ/ΜΗΝΙΑΤΥΠΟΣΤΟΠΟΣΑ/ΦΗΝΕΚΡΟΙ
ΣΥΝΟΛΟ39
12/02/2016ΑΒ-212Νήσος Κίναρος13
31/01/1996ΑΒ-212Ίμια13
23/01/1992HU-16BΕλευσίνα13

Πτώση Phantom F-4: Τα πιθανά σενάρια της τραγωδίας – Είχε τεχνική βλάβη;

Τα πιθανά σενάρια για τα αίτια πίσω από το τραγικό συμβάν με την πτώση του F-4 Phantom, με τον θανάσιμο τραυματισμό του συγκυβερνήτη, Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα και τις συνεχιζόμενες έρευνες για τον κυβερνήτη, Σμηναγό (Ι) Ευστάθιο Τσιτλακίδη, αναλύουν ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

Αρχικά, ο κ. Φραγκούλης εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στην Πολεμική Αεροπορία και την οικογένεια του αδικοχαμένου πιλότου, γιατί όπως είπε, «σήμερα χάσαμε ένα κομμάτι της πατρίδας» είπε στην ΕΡΤ.

Παλαιό αλλά εκσυγχρονισμένο το αεροσκάφος 

Διευκρίνισε ότι «Τα αεροσκάφη αυτά, (στο οποίο επέβαιναν οι δύο άνδρες) μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό, τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος».

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972 και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί η ημερομηνία παραλαβής του επίμαχου αεροσκάφους.

Φραγκούλης: Η συγκεκριμένη πτήση δεν ήταν ρουτίνας

Ο κ. Φραγκούλης τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».

Καραϊωσηφίδης: Όλα μας τα πολεμικά αεροσκάφη πληρούν τα στάνταρ του ΝΑΤΟ

Ο κ. Καραϊωσηφίδης, συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα, τονίζοντας: «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».

Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά

«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», υπογράμμισε ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».

Σε αυτό το σημείο, διευκρίνισε το εξής: «Όλα τα μαχητικά έχουν καθίσματα και φυλασσόμενα γιατί είναι αδύνατον ο χειριστής να βγει με άλλο τρόπο από το αεροσκάφος με τη μεγάλη ταχύτητα που πετάει. Αλλά η εκτίναξη και η χρήση των καθισμάτων αυτών δεν διασφαλίζει και τη διαφυγή. Δηλαδή έχουμε πολλές περιπτώσεις όπου το μικρό ύψος, η στάση του αεροπλάνου στην εκτίναξη, η σχετική θέση με το έδαφος έχει σαν αποτέλεσμα την αποτυχία αυτής της διαδικασίας».

«Υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων, ο αεροναυπηγός. «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό».

Ένα άλλο πιθανό σενάριο αποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη. «Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση».

Κλείνοντας, ο κ. Φραγκούλης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει μαύρο κουτί σε αυτά τα αεροσκάφη και συμπλήρωσε ότι «από τα συντρίμμια πολλές φορές βρίσκουμε ένα μέρος της αιτίας. Είναι πολύ δύσκολο να διερευνήσουμε τις περιπτώσεις αυτές γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πάρα πολλούς παράγοντες, ακόμα και αν ανασύρουμε το αεροσκάφος, το οποίο είναι σε 1.000 μέτρα βάθος σε εκείνο το σημείο που έχει πέσει».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις